fredag, januari 30, 2015

Kunden är både king och cash

John Mullins. Foto: Felice Hapetzeder.
I onsdags startade Estradvåren med en välbesökt föreläsning där professor John Mullins delade med sig av sin forskning om kundfinansiering.

Den spridda uppfattningen om företagande är att det gäller att komma på en toppenidé, skriva en affärsplan, få finansiering via änglar eller riskkapitalbolag, genomföra planen och sen snabbt som sjutton bli rik. Men så går det sällan till i verkliga livet.

Mullins menar att det inte alls är någon självklarhet att man ska söka riskkapital när man startar företag. Det är ofta en bättre idé att låta kunderna bidra med både såddkapital och tillväxtpengar. Han poängterade att det tar oerhört mycket tid att söka finansiering, något som många av företagarna i publiken höll med om. Den tiden kan man i stället använda till att utveckla företaget och ragga kunder.

Han har identifierat fem konkreta modeller för kundfinansiering, och alla handlar om att få kunderna att betala – i alla fall en delsumma - i förväg. Det här är inte alltid så lätt. Om kunderna ska vara villiga att betala i förväg måste du lösa ett viktigt problem för dem. Eller erbjuda en väldigt cool produkt. Men Mullins föreslog att vi skulle tänka så här:

”Om kunderna inte vill betala i förväg finns risken att de aldrig kommer att betala. Och när är det i så fall bäst att få veta det – förr eller senare?”

Får man snurr på verksamheten är det mycket lättare att få finansiering i ett senare skede, kanske i expansionsfasen. Då vet finansiärerna att det finns efterfrågan på tjänsten eller produkten.

Tycker du att det här låter spännande? John Mullins föreläsning finns nu att se via webb-tv.

Föreläsningen byggde på hans senaste bok, ”The Customer-Funded Business: Start, Finance, or Grow Your Company with Your Customers’ Cash” (Wiley, 2014). Vi har några överex till salu på kontoret, hör av dig om du vill köpa ett ex.

Ofta behöver också den första affärsidén finslipas och utvecklas – eller kanske helt bytas ut. Mullins stod på Estradscenen för några år sedan och då pratade han om just det, att gå ifrån den första (kanske tveksamma) affärsmodellen till en modell som verkligen fungerar.

Vi har fler spännande teman på gång under våren. Kolla in programmet och så hoppas jag att vi ses!

/Helene

PS:  John Mullins Sverigebesök fick också en kunglig twist. I torsdags besökte han kronprinsessparet som var intresserade av att höra om hans forskningsresultat.

1 kommentar:

  1. Det där fungerar bara för B2B med små innovationer. Har man en miljard kunder så kan det bli problem med att nå tillräckligt många.
    'Folk vet inte vad de vill ha förrän de har det i handen', sa Steve Jobs och det stämmer.
    http://www.wesee.eu/2014/SUFsurvey.pdf

    SvaraRadera