Alla måste slåss för sina idéer ibland. Entreprenörskap
handlar ju mycket om det. Ett av inslagen under dag 3 på GEC var ”Battle of ideas”. Här fick startups från olika länder
pitcha sina idéer i flera ronder. Först en ”vanlig” pitch på tre minuter, med
en presentation om de ville. Nästa rond gick ut på att rappa sin idé på ett
kreativt sätt på 1,5 minut, medan en DJ spelade hip hop-beats.
Under rond 3 skulle entreprenörerna förklara sin idé så
att en farmor kunde förstå den – för en riktig farmor, med stickning och allt.
En extra utmaning var att hon bara förstod italienska… Många gjorde ett bra
jobb, men de som utmärkte sig mest var kanadensiska ConceptKicker och
Breezometer från Israel. Ett litet smakprov på hur det lät:
Maria Contreras-Sweet, som leder SBA i USA, berättade tidigare under dagen om vad hennes
farmor hade sagt när hon ringde hem till Mexiko och berättade om sin nya coola
jobbtitel i USA: ”Det är inte titeln som är viktig, utan vad du gör med
titeln”.
Maria Contreras-Sweet delade också med sig av ett
exempel, apropå att slåss för idéer: Några collegestudenter kom på ett sätt att
göra ett komposterbart förpackningsmaterial av svampar. De fick pengastinna
jobberbjudanden från stora företag, men blev övertalade av sin professor att
följa sin dröm och starta ett företag kring idén. Nu använder bland annat Dell
deras produkt.
Ibland är det kanske nödvändigt att även någon annan
slåss för ens idé…
/Jonas
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar