måndag, juni 27, 2016

FinTechStage Amsterdam!

Nu är det snart dags för deadline i årets upplaga av uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. En av pristagarna från förra året, Jacob Sundquist, har nyss använt sitt resestipendium för en konferens i Amsterdam. Nedan kan du läsa hans gästblogg från resan.

Har du en uppsats som passar in? Läs mer och registrera den på innovationsuppsats.se fram till torsdag. /Helene

Då bar det iväg. Jag skulle äntligen använda pengarna jag vunnit i uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt, anordnad av Vinnova och ESBRI. Jag satte mig på planet mot Amsterdam där jag skulle delta på FinTechStage Amsterdam – en konferens som berör utvecklingen inom fintech-industrin och sammanfogar ett nätverk av entreprenörer, innovatörer och investerare. På hemsidan kan man läsa:”The goal is to connect three communities such as FinTech startups, investors and financial institutions at the aim to foster the innovation and the collaboration among all the international players in the sector”. Personligen så var mitt mål att lära mig mer om en intressant industri som jag vet relativt lite om men som med största sannolikhet kommer att ha stor påverkan på både företag och privatpersoner.

Ett av de mest intressanta avsnitten på konferensen berörde Personally identifiable information (PII) och hölls av Stuart Lacey. Han belyste dagens läge som innebär att alla personer lämnar ifrån sig otroligt mycket information när vi använder modern teknologi såsom laptops, smartphones och smarta tv-apparater. Denna information är i dag handlingsvara som vissa företag tjänar enorma summor pengar på att sälja. Dock är processen att sälja så kallad big data ganska tidskrävande och krånglig. Och vi som privatpersoner får ingenting för det! Stuart argumenterar i stället att varje enskild person i framtiden kommer att kunna äga sin egen data. På så sätt kommer vi att kunna sälja den direkt till företag (Me2B), i stället för att den ska säljas mellan företag (B2B). Fördelen med detta är att alla personer äger sin egen data och därmed kan ta betalt för den samtidigt som företag kan köpa precis den information de vill åt, utan att leta efter den i big data-filer.

Det stora ämnet på konferensen var dock Blockchain. Detta fenomen kan göra internationella transaktioner både snabbare och billigare. Dessutom är transaktioner säkra och inga mellanhänder behövs. Ett problem som belystes var att banker i dagsläget inte kan lita på att andra banker har gjort en grundlig koll gällande kundens aktiviteter (om till exempel kunden är involverad i penningtvätt eller terrorism) vilket gör att alla banker måste ha personer som arbetar med detta. Lösningen till problemet skulle kunna vara en form av blockchain-teknologi där information kan skickas mellan banker. Men för att detta ska kunna bli verklighet så krävs det regelverk och lagar som gör att bankerna kan lita på varandras kontroller. Trots alla fördelar med blockchain så finns det problem. Det argumenteras bland annat att det behövs en enda källa för alla typer av ekonomiska uppgörelser eftersom olika blockchains inte är länkade till varandra.

Detta är bara ett axplock av vad som diskuterades under en mycket intressant och lärorik konferens som avslutades med ett trevligt mingel. På minglet träffade jag bland annat personer från Rabobank, KPMG och olika startup-företag innan det var dags att åka tillbaka till hotellet. Morgonen efter var min vistelse i Amsterdam slut och det var dags att åka tillbaka till Sverige.

Jag vill avsluta med att rikta ett stort tack till Vinnova och ESBRI för denna möjlighet!

/Jacob Sundquist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar