torsdag, april 27, 2017

Coola robotar och brillor

Helene testar VR i Västerås. Foto: Ziba Zareie
I går fick jag förmånen att åka med en av Svenska institutets internationella besöksgrupper till Synerleap i Västerås. Det är en inkubator där 13 företag inom robotik och kringtjänster får hjälp med att förkorta innovationstiden från idé till färdig produkt. Fler företag är på gång.

Jag blev både imponerad och inspirerad av alla spännande produkter och tjänster som presenterades. Först fick vi en demonstration av en robot framställd av Imagimob. Roboten hade två armar och avsikten är att den ska utföra de mest monotona arbetsmomenten inom industrin. På så sätt kan man undvika förslitningsskador hos de anställda. De behövs dock för andra arbetsmoment så roboten ersätter inte personalen, den är ett komplement.

Sedan såg jag en demonstration av hur man kan visualisera rumsupplevelser med hjälp av VR. Jag tog tillfället i akt och testade Boldarcs glasögon, och det var en spännande upplevelse. Helt plötsligt gick jag omkring i ett vardagsrum och tog på väggar som bara fanns i den virtuella världen. Tekniken används bland annat inom inredningsbranschen.

Ett annat spännande företag som jag pratade med var Penny. De har framställt 3D-glasögon som exempelvis används för att funktionshindrade ska kunna prova kläder virtuellt. De kan då växla mellan olika modeller och färger utan att behöva prova dem fysiskt, och får på så sätt en stor flexibilitet när de ska handla. Glasögonen har även andra användningsområden.

Läs gärna mer om företagen i inkubatorn, jag hann inte prata med alla men är helt säker på att det finns massor av användbara och coola produkter och tjänster att botanisera bland.

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar