Tänk utanför boxen! Det är en vanlig uppmaning till alla
som vill vara kreativa och komma på nya idéer. Men tänk om det är precis
tvärtom, att det är mer tänkande innanför boxen som behövs? Forskarna Roberto
Verganti och Åsa Öberg är inne på det spåret – åtminstone om man vill att
idéerna ska bli verkliga. Många idéer omsätts nämligen aldrig i innovationer,
eftersom organisationerna saknar riktning.
För att idéer i slutändan ska komma till liv i företagen,
innanför boxen, behövs mening och en delad vision. En innovationsresa bör
därför alltid inledas med att ta reda på vad som är viktigt – för företaget och
dess kunder.
På Estrad 9 maj kommer Verganti och Öberg att avslöja
hemligheterna med meningsdriven innovation, med exempel hämtade från Gillette,
Gucci, Nest, Alfa Romeo, Philips Healthcare och Deloitte. Deras föreläsning
hålls på engelska och har titeln ”Innovation in your box: Why meaning – not ideas – is the key to success”. Har du inte möjlighet att delta går det bra att
titta live på Youtube eller i efterhand via webb-tv.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar