Jag har precis läst biografin ”Fenomenet Ingvar Kamprad – en bok om hans liv” skriven av Anders Ström. Genom intervjuer med vänner, politiker och medarbetare ges en mångfacetterad bild av Ingvar Kamprad. Boken lyfter fram att Kamprad var en känslomänniska och att familjen stod i centrum i hans liv. Där ingick inte bara hustrun och barnen utan även medarbetare, leverantörer och kunder. Hustrun och barnen fick ofta mindre utrymme än de övriga delarna av familjen.
Kamprad började med affärer redan som barn. Genom att köpa och sälja saker med marginal tjänade han sina första kronor. Det började med tändstickor, pennor och cigarettändare som han importerade, och så småningom övergick han till att sälja lågprismöbler som kunderna själva monterade. Det visade sig vara framgångsrikt och företaget växte snabbt.
Kamprad var driven, han hade en stark personlighet och hög energinivå. Planerna på att etablera Ikea-butiker i andra länder började tidigt och redan i slutet av1960-talet försökte Kamprad lansera Ikea i Sovjet. Etableringen blev verklighet först 30 år senare men Danmark, Schweiz och Tyskland blev de första länderna med fysiska butiker. Sedan dess har företaget etablerat sig i många länder och växer fortfarande.
Boken beskriver företagets framväxt och ger en nyanserad bild av Kamprads liv. Den förklarar ägarstrukturen och den ekonomiska planeringen, och belyser också kritik av företaget samt Kamprads tidiga kopplingar till fascismen. I slutet av boken finns en beskrivning av Ikeas filosofi. De råden kan man ha nytta av oavsett vilken bransch man är verksam inom.
/Helene
Kamprad började med affärer redan som barn. Genom att köpa och sälja saker med marginal tjänade han sina första kronor. Det började med tändstickor, pennor och cigarettändare som han importerade, och så småningom övergick han till att sälja lågprismöbler som kunderna själva monterade. Det visade sig vara framgångsrikt och företaget växte snabbt.
Kamprad var driven, han hade en stark personlighet och hög energinivå. Planerna på att etablera Ikea-butiker i andra länder började tidigt och redan i slutet av1960-talet försökte Kamprad lansera Ikea i Sovjet. Etableringen blev verklighet först 30 år senare men Danmark, Schweiz och Tyskland blev de första länderna med fysiska butiker. Sedan dess har företaget etablerat sig i många länder och växer fortfarande.
Boken beskriver företagets framväxt och ger en nyanserad bild av Kamprads liv. Den förklarar ägarstrukturen och den ekonomiska planeringen, och belyser också kritik av företaget samt Kamprads tidiga kopplingar till fascismen. I slutet av boken finns en beskrivning av Ikeas filosofi. De råden kan man ha nytta av oavsett vilken bransch man är verksam inom.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar