För en kort tid sedan kom ett tjockt magasin på posten. Skrälligt gult och med titeln ”Made in Sweden – Från jante till hjälte”. Några unga entreprenörer från Halland står bakom projektet. De ville träffa ”coola och framgångsrika entreprenörer i Sverige för att se hur de egentligen är”. Målet är att visa, framförallt ungdomar, en annan bild av företagande och att det finns många förebilder i vårt land.
I magasinet samsas en intressant och kul blandning av ”entreprenörer”. I det här fallet blir det en extremt bred definition av begreppet entreprenör. Det handlar om ett antal personer som har gjort något inom allt från sport till att vara finansmatadorer. Oavsett är det trevlig läsning med en rad färgstarka personporträtt (lite fler ungdomar som hjältar hade gjort det hela ännu trevligare).
Jag håller med om att vi måste bli bättre på att uppmuntra hjältarna. När våra idrottsstjärnor vinner VM eller OS samlas tusentals – ja, upp till tiotusentals – människor för att fira detta. Och visa sin uppskattning.
Borde vi inte ha samma inställning till de människor som enskilt eller i team startar och bygger upp ett framgångsrikt och lönsamt företag? Vi behöver ju inte nödvändigtvis stå på torget och vifta med flaggor, men ändå - något åt det hållet kanske inte vore så dumt...
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
torsdag, juni 08, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar