För några veckor sedan slogs ett världsrekord i omsättning. Datorspelet GTA 4 sålde för 500 miljoner dollar. På en vecka. Det är den största omsättningen någonsin för en kulturell produkt på så kort tid, större än Stjärnornas krig, större än Harry Potter. Det är inte småpotatis.
Kulturindustrin, som till exempel spelbranschen, mode, film och musik, bör därför inte behandlas som kuriosa, som något vid sidan av den ”riktiga” ekonomin. Det var en av poängerna när Johan Jansson och Dominic Power föreläste på Estrad i går.
De presenterade också helt färska siffror som visar att entreprenörskap är en naturlig del av de kulturella näringarna: Cirka 90 procent av utövarna har, eller är intresserade av att starta, företag. Rapporten "Leva på kultur" finns att hämta på CINDs webbplats, och DN skriver om den här.
Missade du föreläsningen? Kontakta Helene Thorgrimsson för information om möjligheten att se våra föreläsningar på webben.
Jonas Gustafsson, redaktör ESBRI
torsdag, maj 15, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar