Så har höstens Estradföreläsningar dragit igång. Först ut var en långväga gäst från landet ”down under”: professor Per Davidsson, numera vid Queensland University of Technology (och med en fot kvar på Internationella Handelshögskolan i Jönköping).
Utifrån sin och andras forskning de senaste 25 åren konstaterade Per att vi vet att entreprenörskap är viktigt. Entreprenörskap enligt hans definition är: skapande av ny ekonomisk verksamhet. Nystartade företag och tidig tillväxt bidrar med nya jobb, innovationer och produktivitetshöjning. (För den nyfikne finns hans OH-bilder här och inom kort finns hela föreläsningen tillgänglig som webb-tv).
Samtidigt poängterade Per att fenomenet nyföretagande är oerhört heterogent. Därför är det svårt för forskare att komma fram till breda hållbara sanningar, och svårt för policy att utforma träffsäkra och framgångsrika policyåtgärder.
Till Estrad hade vi denna gång även bjudit in två kommentatorer. Först ut var Lars Nyberg, senior advisor på Tillväxtverket. Han menade att som gammal byråkrat kunde han konstatera att det inte finna några snabba, enkla lösningar. Det gäller att jobba parallellt inom många områden.
Elisabeth Thand Ringqvist, www.etr.nu, politisk sakkunnig hos näringsminister Maud Olofsson, var den andra kommentatorn. Hon reflekterade kring vilken form av företag som staten borde satsa på. Är det nyföretagande eller tillväxtföretagande? Hon landade i att ingen form av företagande kan vara fel företagande – så länge det inte är brottsligt.
I sin föreläsning refererade Per till forskning som visade att affärsplaner var av tveksamt generellt värde. Här lyfte Elisabeth fram något, som jag tycker är oerhört viktigt, genom att citera sin far, entreprenören. När Elisabeth jobbade som managementkonsult sa han följande: ”...om ni lärde er sälja ordentligt i stället för att sitta och planera så mycket vad ni ska sälja, så skulle det nog gå lite bättre.” Det här med vikten av att sälja, har jag lyft fram många gånger på denna blogg (Sälj, sälj, sälj!, Entreprenörskapsutbildning – ett säljande(?) koncept, Kunden är kung och misstag är bra!).
Att få med alla godbitar från en bra föreläsning, med bra efterföljande kommentarer och diskussion, skulle bli många sidors blogg. Rekommendationen är att ta fram popcornen, ladda ner Pers OH-bilder och sedan se på föreläsningen via webb-tv på ESBRIs hemsida.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar