lördag, juni 02, 2012

Så attraherar du kunder och finansiärer

Mai-Li Hammargren, grundare och vd för Mutewatch.
Eftermiddagen på Global Symposium on Women’s Entrepreneurship fortsatte i samma höga tempo. Bland talarna fanns statssekreterare, forskare, myndighetsrepresentanter, forskare, företagare, rådgivare, finansiärer, policymakare och ambassadörer. Vi fick bland annat lära oss att Carin Holmquist är som koriander (enligt egen utsago), att Turkiets kvinnor fick rösträtt och blev valbara redan 1934, och att mikrofinansiering i utvecklingsländer kan gå till att köpa en andrafru om man inte ser upp.

Det sistnämnda togs upp av Malin Tillmar, Linköpings universitet, som har stor erfarenhet av företagande i Tanzania. Jag intervjuade henne för tio år sedan, när hon just kommit ut med sin avhandling, och minns att jag var mäkta imponerad över att hon lyckats lära sig swahili under den tid då hon vistades i landet.

– En del pratar om att man måste skapa en mer positiv attityd till entreprenörskap i Afrika. Jag förstår inte vad de menar - den positiva attityden finns redan där! Jag tror att utvecklade länder har mycket att lära av utvecklingsländer, och vice versa, sa Malin Tillmar.

En av eftermiddagens höjdpunkter var passet ”How do you present your company to attract customers and investors?”. En imponerande Mai-Li Hammargren, grundare och vd för Mutewatch, presenterade sitt företag för den rutinerade panelen Kimberlie Cerrone, Tiatros, Nell Merlino, Count Me In, och Cindy Padnos, Illuminate Ventures.

Medan Mai-Li presenterade bröt Kimberlie, Nell och Cindy in med frågor för att visa vad som rör sig i investerarens huvud: Vad är visionen? Hur ser ditt team ut? Vad är det du säljer? Och hur vill du positionera ditt företag?

En del av feedbacken var ganska specifik för den amerikanska kontexten, och situationen att stå inför en riskkapitalist. Men många av råden var mer generella och viktiga för många företagare, i många olika situationer. Till exempel:
  • Förklara din företagsidé så att man förstår 
  • Berätta vilket problem du kan lösa 
  • Glöm inte att nämna ditt eget namn – och vad företaget heter 
  • Var inte rädd för siffror: Vad kostar produkten? Vad tjänar företaget i dag? Vad vill du att det ska omsätta? 
  • Ju kortare tid du har på dig, desto viktigare att du är förberedd. Missa inte en möjlighet att pitcha ditt företag! 
  • Företagande handlar om att sälja. Har du nöjda kunder, eller andra referenser? Lyft fram dem. Namndroppa! 
  • Vilka ingår i ditt team? Kom ihåg att ingen kan göra allt själv! 
  • Hur skiljer du dig från konkurrenterna? Hur ser immaterialrättigheterna ut? 
  • Och – sist men inte minst – ta det lugnt med negationerna... 
Fredagen 1 juni avslutades med att vi delade ut det fjärde ”ESBRI-priset – För entreprenörskap”. Mottagare blev våra två svenska pionjärer inom forskningsfältet kvinnors företagande: Carin Holmquist och Elisabeth Sundin.

Känns det som att du missade något bra? Hela konferensen filmades, direktsändes och går att hitta i efterhand på ESBRIs Bambuser-sida

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar