I renässansens Florens valde många konstnärer att anpassa
sin konst till förmån för betalande kunder. Kunderna dominerade bildindustrins
utveckling och konstnärerna arbetade mot deras specifikationer (läs vidare i
”Företagsminnen. Magasinet om näringslivets historia”, nr 5, 2012).
Men vari ligger egentligen konstens värde? I
försäljningspriset eller i skapelseprocessen? Är lokala konstkluster, som
möjliggör innovativ produktutveckling och intensiv konkurrens mellan
konstnärer, att se som en positiv utveckling?
Inom kulturella och konstnärliga utbildningar brottas man
med många olika frågeställningar. Inte minst kring hur man överlever på sin
konst eller sin kreativa drivkraft.
Hur kan studenter på dessa högskoleutbildningar få
verktyg, kunskaper och bra förutsättningar för den fortsatta yrkesverksamheten?
På uppdrag av Tillväxtverket är ESBRI sedan en tid
tillbaka koordinator för NEKKU - Nätverket för entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar. Nätverket
riktar sig mot lärare och utbildningsansvariga på kulturella och konstnärliga
högre utbildningar i Sverige. Deltagarna har bland annat uttryckt behovet av
att, i större omfattning, diskutera och lyfta dessa frågor.
Det resulterade i konferensen Skapa konst, skapa jobb,
skapa kreativa företag – Om entreprenörskap på kulturella och kreativa
högskoleutbildningar som vi arrangerar 13 mars. Kom gärna dit om du är
intresserad av entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar. Mer info och anmälan.
Även nästa nummer av Entré kommer att handla om konsten
att leva på sin konst. Att prenumerera är kostnadsfritt.
/Christina
Läs mer:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar