I år var det Almedalspremiär, både för mig personligen
och för ESBRI som evenemangsarrangör. Mycket lyckat i båda fallen!
Vi arrangerade ett seminarium på onsdagen, 3 juli. Temat
var ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag” och vi höll till i en
trädgård på Mellangatan. Lite nervöst att som arrangör dra ihop ett event i en
ny (nåja) stad, i en ny lokal – dessutom utomhus – med oprövad teknik och utan
förhandsanmälan. Men allt förlöpte som sagt väl: Solen sken, vi hade uppåt 70
deltagare och en superskärpt talarskara från KKN-sfärens alla hörn.
Här kommer hela listan:
Sven-Olof Bodenfors, fd ordförande för regeringens råd
för KKN
Birgitta Englin, vd Riksteatern
Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet
Maria Lantz, rektor Konstfack
Olof Lavesson, riksdagsledamot (M)
Emma Stenström, docent Handelshögskolan i Stockholm
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen
Karin Thomasson, kommunalråd i Östersund (Mp)
Elisabet Widlund, vd för Musiksverige
ESBRIs Magnus Aronsson och Tillväxtverkets Klas Rabe
modererade diskussionen som varade i 90 minuter, och sedan övergick i ett
jordgubbsmingel.
En mätning från 2010 visar att det i Sverige finns ca 117 000 företag som räknas till de
kulturella och kreativa näringarna (KKN), och de anställer 146 000
personer. De flesta är alltså mycket små. Enligt ny forskning, till exempel
Zara Daghbashyans avhandling som
vi skrev om i senaste Entré, väljer konststudenter att bli heltidsföretagare
efter examen i högre grad än till exempel ingenjörer och samhällsvetare. Vad är
viktigt i deras företagande? Hur stöttar vi dem på bästa sätt? Och vad krävs
för att fler ska vilja växa sina företag?
Detta var några av de frågor som behandlades under
seminariet, och det är omöjligt att i detalj återge hela diskussionen här.
Några axplock av det som talarna lyfte fram:
Emma Stenström inledde hela seminariet och konstaterade
att det kanske förväntades att hon som ekonom skulle presentera ett ”facit”
eller en ”sanning” – gärna i form av en siffra. Det ville hon inte göra. ”Jag
tillhör den genre av ekonomer som inte gillar starka förenklingar av komplexa
samband”, sa hon. Studier har visat att om det finns många kulturutövare på en
plats blir det också tillväxt på samma plats. ”Det är kanske en korrelation,
men inte ett kausalsamband. Det är en höna-ägget-grej, med många hönor och
tuppar också”, sa Stenström. Hon presenterade även sina tankar kring kultur och
hållbarhet, hälsa och hushållning. Läs mer i inlägget ”Allt faller på plats i Almedalen”
Elisabet Widlund menade att de största hindren för
svenska företagare inom musikbranschen relaterar till export, upphovsrätt och
utbildning. Bland intresseorganisationen Musiksveriges medlemmar finns allt från
musiklärare som skriver lite låtar vid sidan av, till företag som omsätter
miljarder. Denna dynamik och spännvidd matchas inte av regelverken. ”Systemen
är inte utvecklade för born globals, nätverksföretag eller kombinatörer som får
sin inkomst från olika håll”, sa Widlund. Hon konstaterade också att
kommunikationskunskaper, bland annat inom sociala medier, efterfrågas av hela
musikbranschen. Men musiker behöver också musikbranschkunskap och praktisk
erfarenhet. De behöver förstå upphovsrätten och hur man skapar intäkter.
Karin Thomasson delade med sig av sina erfarenheter som
kommunalpolitiker. ”För mig är inte företagare siffror i en kolumn. Det är
personer som kommer till oss och berättar om sina idéer. Vi har en
mäklarfunktion, vi hjälper till att lotsa dem fram till exempelvis Almi eller
en inkubator. Det handlar också om samverkan med det ’traditionella’
näringslivet, för några ska ju vara kulturföretagarnas kunder”, sa hon.
Thomasson såg en utmaning för kulturskolor att bredda utbudet, som i dag till
stor del handlar om musik, och införa mer entreprenörskap. Hon tog också upp
den snävhet som ibland präglar synen på konstnärlig verksamhet. I hennes egen
kommun, Östersund, kom frågan upp om att gå in och stötta ett filmprojekt. Det
rann ut i sanden, mycket för att ansvariga politiker inte kunde se hela nyttan
med det. Det förstod inte att filmen skulle generera intäkter för regionens
chaufförer, tekniker, cateringfirmor och andra som kunde leverera till
filmfolket.
Olof Lavesson pekade på en sammanblandning av begreppen.
”Kultur är inte kreativa näringar, men det är en förutsättning för dem”. Han
menade att statens roll är att bidra med den tekniska infrastruktur och de
fysiska mötesplatser som kulturella och kreativa företagare behöver. ”Vi ska
inte hålla på och mecka med branschstöd, eller försöka hitta de företag som
kommer att lyckas. Däremot ska vi se till att till exempel skattereglerna
fungerar för människor som inte jobbar i traditionella branscher”, sa han.
Lavesson identifierade en svårighet i att nå företagare ”utanför boxen”.
KKN-företagare är ofta inte med i Svenskt Näringsliv, Företagarna, Rotary eller
Handelskammaren utan får sin information från andra håll. ”Vi tror kanske att
folk följer med i de reformer som görs, exempelvis kring arbetskraftsmigration,
men det är inte säkert. Därför måste vi ut och berätta om dem.”
Är konsten kidnappad? Tagen som gisslan av
penninghungriga KKN-ivrare? Frågan lyftes i seminariets början och besvarades
av Maria Lantz: ”Det tror jag inte. Konsten är fri och står för sig själv. Men
den blir ofta missförstådd.” Hon menade att Konstfacksstudenter förenas i att
de inte tänker på vinstmaximering i alla lägen. Gjorde de det skulle de söka
sig till en annan bransch. ”Ändå kan det bli så att de tjänar pengar i
slutändan. Många driver företag, inte för vinsten utan för att undersöka
världen och vad det är att vara människa. Och ställa jävligt jobbiga frågor”,
sa Lantz. Hon menade att om vi tillåter konstnärer att utveckla helt nya sätt
att tänka får det ringar på vattnet. Men för att konststudenter ska kunna ta
steget från skolan till egenföretagande behövs kreativa rum. ”Nu vänder jag mig
till er som är kommunalpolitiker. Det behövs replokaler, ateljéer, kontor där
man tillåts testa saker. Detta kan ni bidra med.” Lantz pekade också på en stor
försämring i regelverket som gjort att Konstfack i dag måste ta betalt av
studenter från andra länder. ”Vi har gått från ett 40-tal till tre utländska
studenter. Att vi isolerar oss gynnar inte de kreativa näringarna! Det kostar
265 000 om året att gå på Konstfack – så nu är det bara barn till
diktatorer och knarklangare som kan gå hos oss.”
Sven-Olof Bodenfors varnade för att förväxla ”kultur” med
”näring” – själv gillar han begreppet ”affärskultur”. Han har haft i uppdrag av
regeringen att leda en expertgrupp kring KKN-frågor och verkade ganska nöjd
över att ha kommit ur det med livet i behåll. Bodenfors menade att man, för att
kunna diskutera och lyfta frågor kring KKN, har slagit en ring runt begreppet.
Men det kommer att dras isär och diskuteras vidare. ”Vi kommer att få se
tillväxt, men frågan är hur vi kommer att hantera tillväxt som inte är enbart
ekonomisk, utan social och hållbar”, sa han.
Birgitta Englin höll med Maria Lantz om att konsten är
fri. ”Men jag tror att många konstutövare känner sig hotade fortfarande”,
tillade hon. ”Vi som håller på med det här vet att så många arbeten kommer att
skötas av datorer framöver. Vi måste skapa våra egna jobb.”
Vi filmade hela seminariet och har nu lagt ut det på vår
webb-tv-sida. Välkommen in och se reprisen!
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar