Jag fick nyligen en tankeställare när jag läste en
intressant bok. ”Har du attityden?” är en inspirationsbok om företag som vill förändra världen. Boken är användbar
även om man inte arbetar i ett innovativt nystartat bolag, utan (som jag) i en
verksamhet som funnits länge och som till viss del kör på i invanda spår. Boken
kan ändå inspirera till ett annorlunda förhållningssätt.
Författaren Claes Knutson menar
att många företag har som syfte att förvalta en befintlig affär, och därför
blir det också ”business as usual”. Företaget är väletablerat på en viss
marknad och ambitionen är att förvalta sin position på marknaden så väl som
möjligt.
Andra företag har en helt annan drivkraft, de utmanar och
förändrar. De har inte ambitionen att tjäna pengar eller bli ytterligare en
aktör på marknaden. De vill i stället utmärka sig och skapa något
extraordinärt, kanske till och med förändra världen. I boken kallas de för
challengerföretag.
Vad utmärker då dessa företag? De lyckas göra något
annorlunda och skapa ett försprång gentemot andra aktörer. De här företagen
vågar tänka precis tvärtom. Lönsamhet är naturligtvis viktigt, men det innebär
inget egenvärde i sig. Däremot är lönsamhet nödvändigt för att nå målet – som
är att förändra världen.
Knutson menar att det är viktigt att styra företagen med
hjälp av vart-vad-hur. Vart handlar om att hitta den ”higher meaning” som
motiverar människor och får dem att göra det där extra. Vad är det man
bestämmer sig för att göra och hur är just genomförandet av idén.
Några exempel på svenska challengerföretag är Ikea, Skype
och Spotify. Ikea är ett utmanarföretag med en stark företagskultur. Skype
erbjuder bland annat gratistelefoni över nätet och har växt enormt sedan
starten 2003. Spotify är på väg att forma en helt ny affärslogik för hela
musikbranschen genom att skapa ett enkelt sätt att lyssna på den musik som man
själv väljer.
Vill du också vara med och bygga ett företag som vill
förändra världen? Börja med att läsa boken!
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar