måndag, augusti 01, 2016

Så funkar Entré

”Hej, jag fick precis ett pressmeddelande om din avhandling. Den låter intressant! Har du möjlighet att skicka ett tryckt ex? Vi skulle gärna vilja titta närmare på den för att se om vi kan skriva om den, exempelvis i tidningen Entré.”

Den här typen av mejl skickar Jonas och jag ut hela tiden, och ganska ofta blir svaret något i stil med: ”Vad kul! Självklart, jag skickar ett ex i dag. Hör av dig om du undrar något om min forskning.”

Men sedan finns det en del som vi får jaga rätt länge innan vi får kontakt. Jag förstår såklart att man har en del att stå i kring sin disputation. Men tänker samtidigt att om man har jobbat i flera år för att författa en avhandling, inom ett ämne som man förhoppningsvis brinner för, borde man bli galen av glädje om någon visar intresse för arbetet. Förutom att det såklart ligger i linje med alla tankar kring samverkan, ”tredje uppgiften” etcetera Men kanske kan det kännas lite jobbigt att bli kontaktad av en påstridig journalist? Som att det räcker med att handledare, opponenter, studenter och kollegor sliter i en för att man ska prestera texter, kurser, rättade tentor och annat?

Om du som läser detta är en nydisputerad forskare som har fått ett mejl av oss kan jag lugna dig: Du behöver nästan inte göra något! Bara skicka din avhandling till oss, ställa upp på en telefonintervju, rota fram en bild och sedan korrläsa artikeln när den är klar (för vi är väldigt måna om att forskningen presenteras på ett rättvisande sätt).

Sedan publicerar vi artikeln i Entré (upplaga 18 000 ex) och på vår webbplats, och vips har din forskning fått en mycket större publik än genomsnittsavhandlingen. Bra va?

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar