Första tipset kommer här och gäller en bok som är intressant för alla som sysslar med att köpa och sälja produkter eller tjänster inom alla branscher (och det gäller ju ganska många). Boken är uppbyggd som en fallbeskrivning med många praktiska exempel på problem och möjliga lösningar.
Att göra rätt saker för rätt kunder i rätt tid är det genomgående temat i ”Myten om den lojala kunden” skriven av Joakim Harping. Boken tipsar på ett lättsamt sätt om hur man bygger hållbara kundstrategier. Ett av de viktigaste tipsen, även om det kan tyckas självklart, är att lyssna på kunderna. Det är så man får veta vad de vill ha. Och om kunderna får sina förväntningar uppfyllda, ökar sannolikheten markant för att de ska återkomma.
Varför är det då så viktigt att behålla sina kunder? Jo, extremt lönsamma företag har en gemensam egenskap: de har förmågan att behålla kunder, personal och leverantörer under lång tid. Det kostar mer att skaffa en ny kund jämfört med att behålla en gammal. När återköpsgraden ökar med fem procent, ökar omsättningen med upp till 35 procent och lönsamheten med upp till 95 procent.
Om du läser den här boken får du konkreta tips på hur man gör för att behålla kunderna och därmed få bättre lönsamhet i företaget. Och det är ju inte så dumt!
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar