I går intervjuade jag Randi Bredvold,
forskare vid Högskolan i Lillehammer. Hon disputerade för några dagar sedan vid
Karlstads universitet på avhandlingen ”Entreprenørers fortellinger – En
identitetsstudie i det opplevelsesbaserte reiselivet”.
Randi menar att myten om den manliga, vinstmaximerande
och risktagande entreprenören är spridd, och reproduceras dagligen i medierna.
Hon berättade också att det i norska policydokument fortfarande ofta handlar om
”entreprenöriella egenskaper” – trots att det i dag är få forskare som tror att
man föds som entreprenör.
I Randis avhandling står fem företagare inom den
upplevelsebaserade turistnäringen i fokus. Hon har tagit del av deras
livsberättelser och finner olika vägar till entreprenörskap, där
omvärldsfaktorer är en viktig del. Enligt henne är det viktigt att lyfta fram
sådana alternativa bilder. Många – inte minst kvinnor – kan ha svårt att
identifiera sig med en klassisk ”self made man”. Och det gör att vi riskerar
att gå miste om en massa potentiella entreprenörer.
En artikel om Randis avhandling kommer i Entré nr 4-11 som är ute före jul.
Företagsberättelser, storytelling och narratives är i
ropet nu, både inom forskarvärlden och näringslivet. Läs gärna mer i tidningen
Entreprenör.
Missa inte heller årets sista Estrad med professor Bill
Gartner, Clemson University. Han har länge förespråkat narratives som
forskningsmetod, och kommer till oss 14 december för att föreläsa under
rubriken ”Entrepreneurship and storytelling”.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar