onsdag, december 19, 2012

Boktips: Våga (miss)lyckas ibland

På tåget den här veckan har jag läst i Britta Sjöströms bok om affärsutveckling utan prestige. Den heter Våga misslyckas och handlar till stor del om hur hon satsat stort, samlat mod, försökt och ramlat ner, försökt igen, lyckats men tvingats ändra riktning och sedan åter vågat göra nya försök!

Britta är journalist och hon har bland annat frilansat, provat att jobba hemma och hyra kontorsplats, helt bytt ämnesinriktning, startat journalistskolan Poppius i Göteborg och jobbat med Journalistgruppen där. Från skribent till chef till egenförtagare alltså, en imponerande resa som visar på mod, speciellt som det inte alltid verkar ha varit lätt.

Den viktigaste lärdomen jag tar med mig från boken är att det hela tiden är viktigt att ta sig tid till att utvärdera det man håller på med. Gör jag det jag vill göra, vilka människor har jag omkring mig och vad vill jag ha ut av mitt liv just nu? När man får nya uppdrag/uppgifter måste man kanske minska ner på annat, tjänar man inte tillräckligt med pengar måste man som företagare komma på nya idéer – och om kroppen säger ifrån gäller det att lyssna ordentligt.

På ESBRI gjorde vi just detta igår när vi hade en heldag på det underbart vackra museet Artipelag. Då tog vi oss verkligen tid att prata igenom allt vi gjort under året tillsammans. Det var en bra dag helt klart!

För mig personligen är tiden mellan jul och nyår en bra tid att tänka igenom vad som hänt under året och fundera kring vad jag vill med det kommande året. Den som inte har mål kommer inte att uppfylla dem, så enkelt är det ju.

Är du ledig i jul, kolla in boken Våga misslyckas: Affärsutveckling utan prestige av Britta Sjöström. Mitt boktips finns bland många andra i ESBRIs kunskapsbank!

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar