tisdag, december 04, 2012

Varning för trasslig företagsamhet

Jag jobbar hemma i dag och i morse blev jag uppringd av ett företag som hänvisade till ett gammalt avtal på en dokumentförstörare. De erbjöd gratis service på maskinen och ville hämta den som i morgon. Det här lät ju toppen, men jag sa att jag måste kolla upp vad vi har för avtal och var dokumentförstöraren står. Jag visste inte ens att vi hade en, och har verkligen inte hört talas om något avtal…

Efter några timmar ringde min kollega Jonas och då hade de hört av sig igen och ville hämta apparaten redan i dag. Vi mejlade fram och tillbaka och det visar sig att den maskin vi har är inköpt för 500 kronor för några år sedan. Och vi har absolut inget avtal på den. När företaget kom erkände de att det inte finns något avtal. De ringer runt till företag på måfå och erbjuder gratis service. Det man egentligen får är en ”gratis” kontroll av sin dokumentförstörare och sedan ett kostnadsförslag om de anser att något behöver fixas. En gissning är att det alltid är något fel på de maskiner de får med sig. Lurigt! De fick åka från kontoret utan dokumentförstörare.

Det här verkar vara en ganska utbredd bluff. Stockholms universitet och Södra Älvsborgs sjukhus är två andra organisationer som har fått påhälsning.

Att den här lilla manicken ska kosta flera tusen i service när den kostar 500 kronor i inköp, är lite väl magstarkt – även om det är väldigt företagsamt…

/Helene

2 kommentarer:

  1. Fredrik Posse08:27

    Helene - Upplys oss gärna vad detta skumraskföretag heter! Det ger möjlighet att kolla vem som sitter i företagets styrelse och vem som är revisor (om sådan finns). Styrelseledamöter och revisorer i denna typ av företag ska göras ansvariga för sin ohederlighet.

    SvaraRadera
  2. Hej! Tyvärr ringde de via ESBRIs växel och då ser man inte vilket telefonnummer de ringde från. Jag noterade heller inte företagsnamnet eftersom jag skulle träffa dem när de kom till kontoret dagen efter. Jag tänkte då fråga mer om deras företag. Jag blev helt enkelt lite ställd och undrade om jag hade missat något avtal...

    Hoppas att de inte lyckas lura någon och lägger ner verksamheten!

    SvaraRadera