onsdag, september 28, 2016

Gästblogg: Från Startup Open till Silicon Valley

Årets Global Entrepreneurship Week hålls 14–20 november. Men under GEW-paraplyet ryms flera globala entreprenörskapstävlingar som redan har dragit igång. En av dem är Startup Open som varje år lyfter fram 50 av världens mest framgångsrika startups. I förra årets Startup Open fanns svenska Lizer Group bland vinnarna. Dessutom listades företaget av CNBC som en av världens 20 hetaste startups. Vi bad Karl Lillrud, grundare och vd för Lizer Group, att berätta hur det går för företaget nu ett år efter att de deltog i Startup Open. Nedan finns hans gästblogg. OBS: Missa inte årets Startup Open med deadline 30 september. /Jelena

Efter Startup Open har det hänt otroligt mycket så jag vet inte riktigt var jag ska börja, men låt oss helt enkelt bara dyka rakt in: Det har inte varit någon promenad i parken. Det har varit högt tempo med många korta och kritiska deadlines. Men det har också varit ett år av framgångar.

Strax efter att vinnarna i Startup Open tillkännagavs fick vi en otrolig utmärkelse som resultat av tävlingen: nyhetskanalen CNBC publicerade en artikel med världens 20 hetaste startups – där vi fanns med. Då hette både företaget och vår konsumentprodukt Pricelizer, något som vi insåg att vi behövde åtgärda. Så föddes namnet Lizer Group.

Att vi låg med på listan över världens 20 hetaste startups kom som en total överraskning och investerare började jaga oss från hela världen. Investerare som vi i dag har en dialog med för att se på vilket sätt, och med vilka, vi vill samarbeta. När vi närmare undersökte hur vi hade lyckats få denna enorma publicitet visade det sig att CNBC hade tittat på just de 50 vinnarna i Startup Open. Vi var för övrigt även det enda svenska företaget på den lista CNBC gick ut med i sin artikel.

Tävlingar tar tid, det måste man inse. Men det är tid som absolut är värd att investera, till en viss punkt. Inte minst för all den PR man kan få. Efter dessa två fantastiska resultat valde vi att lägga mindre tid på tävlingar och mer tid på att bygga vår produkt och vårt företag.

Att vi som svenskt företag syns i globala tävlingar som Startup Open är en viktig del i att synas i rätt sammanhang. Det bidrar också till att omvärlden hålls uppdaterad kring att Sverige fortsatt levererar världsledande innovationer och har en stark startup-community.

Vi ser just nu inga hinder, bara spännande och utvecklande utmaningar. Som alla startups har vi såklart haft utmaningar, men för varje utmaning blir vi bara starkare och mer erfarna. Ibland kan utmaningarna kännas överväldigande. Då gäller det att inte förblindas utan att fokusera på delmål och fira varje framgång på det sätt som passar dig.

En av de bästa känslorna under året var när vi i september äntligen laddade upp vår första version av konsumentprodukten Pricelizer till Appstore och Google Play. Pricelizer gör det möjligt för dig som konsument att bokmärka vilken produkt som helst som du kan hitta på nätet via din vanliga webbläsare. Vi talar sedan om för dig när priset förändras, du kan till och med bestämma vilket pris du vill att varan ska gå ner till så informerar vi först när priset har gått ner till exempel 25 procent.

Vi beslutade att lansera i Sverige som första land för att testa med ett land där man är nyfiken och intresserad av nya lösningar. Under hösten kommer vi självklart expandera vidare i flertalet länder.

Vi försöker ta tag i alla utmaningar i ett tidigt skede. Tanken är att vi då får möjligheten att förbättra och optimera steg för steg, i stället för att göra allt på samma sätt och på samma gång. Då minskar också risken att man gör misstag i flera länder samtidigt.

Vi har en distribuerad organisation, för att bli effektivare och för att få möjlighet att arbeta med just de personer som vi har behov av för tillfället – till det pris som vi har möjlighet att betala.

I vissa fall handlar det om en prispressad situation, men lika ofta handlar det om möjligheten att öka effektiviteten genom att arbeta med teammedlemmar i olika tidszoner. Då kan vi arbeta effektivt under 24 timmar per dygn i stället för de normala 8 timmarna. Jag arbetar själv inte normala arbetstider och det är då en styrka att teamet arbetar på ett överlappande sätt. Vi får därmed en mycket hög leveranskapacitet och det är något som genomsyrar vår organisation.

Vi håller nu på för fullt med att förbereda företaget för flytten till Silicon Valley, där vi kommer ingå i det tillvätfokuserade programmet TINC som sponsras av Vinnova.

Det är ytterligare en enorm möjlighet för oss att göra ett starkt avtryck. Det skapar fokus, energi och vårt team ser verkligen hur vi fortsatt expanderar och satsar på att bli en global spelare. Vi har tidigare arbetat bootstrappat med begränsade resurser, men arbetar nu aktivt med att få in kapital. Och vi har alltså blivit kontaktade av flera intresserade VC-bolag och affärsänglar.

Marknaden börjar nämligen bli mogen för att förstå problemet som vi löser, något som alltid är en utmaning när man lanserar en ny tjänst som mottagaren inte kan kategorisera direkt. Vi missuppfattas ofta för att vara en ny typ av prisjämförelsetjänst. Det är dock helt fel. Vi arbetar med big data, dataanalysmodeller och med hantering av konsumentdata på detaljnivå. I korthet: Vi är den tjänst som kommer att göra det möjligt för e-handeln på global nivå att öka sin conversion rate (hur stor andel av besökarna på en sajt som faktiskt handlar) från 2 procent till 4 procent.

/Karl Lillrud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar