onsdag, februari 15, 2017

Digitalisering på agendan

Peppe Ekmark var en av talarna på Connects Tillväxtarena hos PwC.
Häromdagen deltog jag i Connects Tillväxtarena hos PwC, en förmiddag med intressanta seminarier, workshops och pauser för att skapa nya affärskontakter. Evenemangets fokus var digitalisering, vilket påverkar både enskilda företag, myndigheter och offentlig sektor. Det händer mycket inom digitalisering och här är några insikter som jag fick med mig.

Fredrik Lundgren från Pond Stockholm framhöll att all innovation egentligen handlar om att tillgodose människors grundläggande behov. Men det kan vara svårt att förutse vad de egentligen vill ha. Har man en idé om vad kunderna vill ha i morgon och ger dem det i dag ligger man i framkant och kan bli framgångsrik. Det är en svår konst att gissa rätt, men genom att titta på tjänsterna som konsumenterna använder i stället för att göra marknadsundersökningar kan man komma långt. Kan man dessutom snabbt gå från hypotes till prototyp har man ännu bättre utgångsläge.

IP-rättigheter kan kännas svårt och dyrt men Niklas Mattsson från Awapatent AB betonade vikten av att tänka i de här banorna. Allt som gör företaget unikt kan skyddas genom patent och man kan också förlänga företagets livscykel genom att ha en väl genomtänkt IP-strategi. Genom en sådan strategi kan man hindra konkurrenterna från att göra samma sak.

Under våren 2018 kommer den nya Dataskyddslagen (GDPR) att ersätta den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Det kommer att innebära en skärpning av regelverket, och företag och organisationer har drygt ett år på sig att anpassa sig till den nya lagen. Det kommer ofta att innebära både stora förändringar och svåra beslut. Karen Lawrence Öqvist som är vd för PrivaSee menade att företag redan nu bör börja tänka på vad de måste ändra i sin verksamhet för att uppfylla de nya kraven.

Något som var helt nytt för mig var Low Code. Den kodningstekniken är revolutionerande eftersom den fokuserar på vad – inte hur. Man använder alltså inte traditionell kod, utan visuell miljö. Frida Höök från Flowfactory betonade enkelheten och möjligheterna med den nya tekniken. En mycket större grupp kan bygga applikationer och man kan bygga dem tillsammans med kunderna och ta det i små steg.

Och så det här med sälj. Det viktigaste av allt för många företag, och ofta så svårt. Peppe Ekmark delade med sig av sin livsresa och hur han har lyckats sälja produkter som ingen trodde på. Han poängterade att det viktigaste är att tro på det man säljer. Brinner man för produkten eller tjänsten, då händer det saker. Det gäller också att tänka i andra banor. Vilket värde får kunden genom att köpa det du erbjuder? Vilken lösning till ett problem kan du sälja till kunden? De här och många andra värdefulla tips för att öka försäljningen hittar du i hans nya bok ”Sälja bra eller sälja bäst”. Den ska jag beställa!

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar