onsdag, maj 19, 2010

Lunchboxar och kadaver genererar välstånd

I morse var Jonas och jag på dubbelrelease på Handels. Dominic Power och Tobias Nielsén presenterade dels en rapport, dels en bok. Båda handlar om kreativa och kulturella industrier, en bransch som rymmer en mängd olika typer av företagare: konstnärer, författare, filmskapare, dataspelsutvecklare och industridesigners, för att bara nämna några.

I rapporten Creative and Cultural Industries kartlägger Power och Nielsén Europas kluster med inriktning på kulturella och kreativa näringar. Totalt är 6,5 miljoner européer anställda i dessa företag (soloföretagare ingår inte i siffran). Forskningen visar att det finns ett visst samband mellan kulturella/kreativa kluster och innovation. När det gäller välstånd är sambandet mycket starkt. De här företagen har alltså en stor påverkan på ekonomin.

Två framgångsrika exempel är Star Wars och Damien Hirst. Dominic Power konstaterade att den Star Wars-lunchbox han som åttaåring bar med sig till skolan var en del i den massiva merchandiseattack som följde på de första filmerna. Och miljonsäljande Hirst (”En finkonstnär som gillar att doppa djur i kemikalier”, enligt Power) är en produkt av Londons konstindustri.

Överst på den europeiska topplistan över kulturella/kreativa regioner hittar vi Île de France (Paris), London och Lombardien (Milano). Och på tionde plats kommer faktiskt – lilla Stockholm. Inte illa!

Med boken Creative Business vill Power och Nielsén nå ut till kreativa och kulturella företag, och frigöra den affärspotential som många gånger finns. Den är en slags guidebok som tacklar myter och, med hjälp av nordiska case, lär ut hållbart företagande. ”Med saker som redovisning och städning på plats i verksamheten blir det lättare att göra det man är bra på – att vara kreativ”, konstaterade Tobias Nielsén.

Avslutningsvis berättade Power och Nielsén att Creative Business faktiskt är den första svenska bok som släpps i Kindleversion. Se där, ytterligare ett tillskott till den kulturella industrin!

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar