fredag, november 16, 2012

Stordata kan lösa stora problem

Hans Rosling in action
I dag deltar jag, Christina, Hanna och Jonas i SSES årliga inspirationskonferens Good Morning. Och vi är långt ifrån ensamma. Mer än 670 företagare, studenter och andra entreprenörskapsintresserade är anmälda till denna heldag om trender och innovation. På talarlistan finns forskare, entreprenörer och inspiratörer.

Moderator är, precis som förra året, Simon Dingle. Dagen till ära är han iförd nagellack i SSES gröna färg.

Den första talaren, professor Hans Rosling från Karolinska institutet, visade att gammal är äldst och placerade ribban högt för dagens övriga talare. Rosling är flitigt anlitad som föreläsare dessa dagar – med rätta. Enorma mängder engagemang, angelägenhet och humor i denne ”gamle man” (Hans epitet, inte mitt) som med sin edutainment vill bekämpa fattigdom.

Rosling konstaterade att han har gjort det mesta i livet – utom entreprenörskap i betydelsen växande företagande:

- Det är jag helt enkelt inte lämpad för.

Hans Roslings son är också hans chef, och han har försökt pränta in i sin far att ”Entreprenörskap handlar om att göra saker, inte att prata”. Själv tycker jag att vi behöver både ”doers” och viktiga ”pratprenörer” som Rosling den äldre…

Därefter fick jag lära mig en del om stordata , eller ”big data”. Med det menas alltså de enorma datamängder som genereras varje dag – hela tiden – av telefoner, kameror, sensorer, mikrobloggar… Sanningen att säga är detta inget jag har funderat särskilt mycket på tidigare. Men Jameson Toole, doktorand på MIT, bidrog med en del ögonöppnare.

Jameson Toole vill gå från "big data" till "good data"
- Big data har blivit ett buzzword, man ser kanske framför sig surrande datorhallar och möjligheter att skicka direktreklam. Som amerikan har jag inget problem med riktad marknadsföring, men stordata kan också användas för att lösa stora samhällsproblem, sa Toole.

Han visade en stadskarta där de digitala spår som hans egen mobiltelefon har lämnat visualiserades.

- I dag kan vi samla in de här uppgifterna från miljoner människor som bor i en stad. När vi tittar på mönstren kan vi göra förbättringar för dem.

Hälsa, utbildning och infrastruktur är några viktiga områden som kan förändras genom att utnyttja stordata.

- Det finns faktiskt ingen anledning att vara långsam längre. Läroböcker kan anpassas för individen, med information som han eller hon behöver just nu.

- Genom att titta på hur sociala strukturer påverkar lärandet kan vi anpassa utbildningen, sa Toole.

Under pauserna finns många möjligheter att få sig en workshop, speeddate eller pratstund med talarna till kaffet. Under en sådan ”kaffesession” utvecklade Toole sina tankar.

- Via Facebook och andra tjänster samlar vi också in en massa värdelös data. Hur ska vi veta vad vi bör spara, undrade Magnus Höij, Internetworld, som modererade sessionen.

- Om jag visste det skulle jag vara rik. Den största utmaningen nu är hur man ska kuratera informationen. Som forskare försöker man spara så mycket som möjligt, för man vet aldrig vilket dataset som kan kommer få användning för, sa Jameson Toole.

Det var lite problem med livestreamingen i början av konferensen, men nu är den igång! Följ också twitterflödet via #GM12

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar