måndag, september 27, 2010

Stort Expo, stora möjligheter

Jag är just nu på företagarresa i Kina med Företagarförbundet och Lotus Travel. Huvudmålet har varit att besöka Världsutställningen i Shanghai – Expo 2010. Vi har nu spenderat två dagar på det jättelika Expoområdet och givetvis bara hunnit se en bråkdel. Det är nämligen det största Expot hittills med sina nästan sex kvadratkilometer och beräknade 70 miljoner besökare när man stänger dörrarna efter sex månader den sista oktober. Antalet nationella paviljonger är strax under 100, och därtill kommer en mängd temapaviljonger. Temat för hela Expot är ”Better City – Better Life” (vilket möjligen kan tyckas en aning ironiskt när upp till 40 000 invånare blev mer eller mindre tvångsevakuerade till förmån för utställningen).

Första dagen på Expot besökte vi bland annat en temapaviljong för Kinas privata företag. Här fanns uppgifter om att 66 procent av Kinas BNP kommer från de privata företagen, och att uppemot 90 procent av den arbetsföra befolkningen får sin utkomst från privat håll.

Svenska paviljongen på Expo 2010
Andra dagen besökte vi den svenska paviljongen, där vi fick vipbehandling med en mycket bra guidad visning. Vi fick även träffa Annika Rembe som har ansvarat för den svenska utställningen och Van Hoang från Exportrådet.

Annika berättade bland annat om tanken bakom den svenska paviljongen som har Spirit of Innovation som tema. Ledorden är hållbarhet, innovation och kommunikation och tanken är att visa hur ett litet land som Sverige ändå har lyckats skapa så många framgångsrika innovationer. Det kan bero på saker som nytänkande, lekfullhet och teamwork, menar man. Förutom att se exempel på kända svenska uppfinningar som skiftnyckeln, dynamiten och blixtlåset, kunde besökarna testa på sin egen lekfullhet i gungor, en rutschkana eller i pippilekparken utanför själva byggnaden. Man har också en innovationsscen där olika arrangemang hålls, exempelvis en tävling där deltagarna skulle ta fram en färdig, lanserbar affärsidé på 72 timmar.
Elektronisk kör i svenska paviljongen

Van från exportrådet berättade om Kinas ekonomi, och hur det är att göra affärer i Kina. Marknadspotentialen är såklart enorm. 65 procent av de 50 miljoner invånare som befolkar några av landets större städer planerar/planerade att köpa en dator under 2009-2010, och 62 procent en mobiltelefon. Det ger 32 500 000 respektive 31 000 000 enheter. En hel del av de företag som söker sig till Kina är små. Exportrådet vet mer om man är sugen på att testa.

Innan vi begav oss ifrån paviljongen bjöd Företagarförbundet på lunch.

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar