onsdag, september 28, 2011

Klurigt att pitcha på rätt sätt!

Clare Fairfield
I går deltog jag i Clare Fairfields och Kimberlie Cerrones seminarium ”The process of raising capital for growth” på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum.

Huvudbudskapet var att det gäller att få finansiärernas uppmärksamhet snabbt.

När ett företag ska söka kapital är det vanligt att de inför tänkta finansiärer får göra en elevator pitch, det vill säga den allra första företagspresentationen. När det gäller en sådan pitch kan Clares och Kimberlies råd egentligen sammanfattas så här: shorter, shorter and even shorter.

Det gäller att få fram så mycket information som möjligt på tre meningar eller mindre än 60 sekunder. På den tiden ska du snabbt och enkelt förklara vilket problem produkten eller tjänsten ska lösa, och varför just denna produkt eller tjänst är så bra. Målet är att få till ett andra möte.

Om du lyckats få till det andra mötet ska du presentera företaget på ett tydligt och intresseväckande sätt med hjälp av högst tio bilder. Presentationen bör innehålla en del viktiga punkter, till exempel vad företaget gör, vilken affärsmodell de har, vilken riskkalkyl de har, hur konkurrenssituationen ser ut - och hur ska de tackla den.

Det här är ju inte lätt! För att visa ett exempel hade Lykke Abdon från företaget X-Brane bjudits in för att medverka. Hon gav en pitch som var mycket bra, men fick trots det en del feedback från Clare och Kimberlie (och publiken). Efter att ha gjort de föreslagna förändringarna stod hon åter på scenen, och det märktes en tydlig skillnad mot tidigare.

Så om du ska göra en företagspresentation kan du absolut ha nytta av Clare och Kimberlies råd. Det finns alltid något att förbättra. Presentationen från i går finns ännu inte på webben, men här kan du ta del av förra årets.

Lycka till!

EDIT: Nu finns årets presentation på webben.

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar