Clare Fairfield |
Huvudbudskapet var att det gäller att få finansiärernas
uppmärksamhet snabbt.
När ett företag ska söka kapital är det vanligt att de
inför tänkta finansiärer får göra en elevator pitch, det vill säga den allra
första företagspresentationen. När det gäller en sådan pitch kan Clares och
Kimberlies råd egentligen sammanfattas så här: shorter, shorter and even
shorter.
Det gäller att få fram så mycket information som möjligt
på tre meningar eller mindre än 60 sekunder. På den tiden ska du snabbt och
enkelt förklara vilket problem produkten eller tjänsten ska lösa, och varför
just denna produkt eller tjänst är så bra. Målet är att få till ett andra möte.
Om du lyckats få till det andra mötet ska du presentera
företaget på ett tydligt och intresseväckande sätt med hjälp av högst tio bilder.
Presentationen bör innehålla en del viktiga punkter, till exempel vad företaget
gör, vilken affärsmodell de har, vilken riskkalkyl de har, hur
konkurrenssituationen ser ut - och hur ska de tackla den.
Det här är ju inte lätt! För att visa ett exempel hade
Lykke Abdon från företaget X-Brane bjudits in för att
medverka. Hon gav en pitch som var mycket bra, men fick trots det en del
feedback från Clare och Kimberlie (och publiken). Efter att ha gjort de
föreslagna förändringarna stod hon åter på scenen, och det märktes en tydlig
skillnad mot tidigare.
Så om du ska göra en företagspresentation kan du absolut
ha nytta av Clare och Kimberlies råd. Det finns alltid något att förbättra.
Presentationen från i går finns ännu inte på webben, men här kan du ta del av förra årets.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar