Christian Sandström använde företaget Xerox som exempel. |
Ett svar är förstås att det är småföretagarna som får den
lilla orten, eller kvarteret i storstaden, att funka. De bakar vårt dagliga
bröd, klipper våra hår, lämnar ut våra paket och kör vår farmor till
läkarbesöket.
Ett annat svar är att de bidrar med dynamik och
arbetstillfällen. På samma sätt som att team och hela organisationer gynnas av
mångfald, behöver vi också mångfald i näringslivet som helhet. Stora och små,
gamla och unga, hi-tech och lo-tech, svenska och utländska företag kompletterar
varandra.
Under Småföretagsdagarna i Örebro, 6 februari 2013,
utgjorde frågan titeln på en workshop. Undertiteln var ”Ett
innovationsperspektiv” och Christian Sandström, forskare vid Ratio, var en av talarna. Han disputerade för ett par år sedan på
en avhandling som handlar om disruptiv innovation, med svenska exempel som
Facit och Hasselblad. Läs gärna artikeln från Entré nr 4-2010. Joakim Jardenberg har också uppmärksammat
Sandströms forskning och drar paralleller mellan ”Facitsjukan” och mediebranschen.
”Allt nytt, all innovation, börjar definitionsmässigt som
något litet”, slog Sandström fast.
Han berättade om hur antalet företag minskar när
branscher mognar. Tidiga faser kännetecknas av mycket produktinnovation, senare
sker ett skifte mot mer processinnovation. I konsoliderade branscher finns inte
så mycket innovation över huvud taget, enligt Sandström.
”Storföretag är i regel bra på att förhålla sig till
existerande, definierade marknader. Småföretag har en annan förmåga att
förändra marknader”, sa Christian Sandström.
Doro var ett av de exempel han
nämnde. De tillverkar telefoner anpassade för äldre människor, och det går bra
för dem. Varför har inte Apple eller Nokia gett sig på det segmentet? De är för
stora och marknaden för liten.
”Doro har helt andra incitament och de tar sig nu vidare
på tillväxtresan.”
”Endast små företag klarar av att prioritera små
marknader”, konstaterade Sandström.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar