Bildtext: Noa Fridmark på Connectdagen 2015. |
I onsdags besökte Helene och jag Connectdagen som är Connects största årliga aktivitet. Omkring 350 personer från
Connects nätverk – partners, investerare, entreprenörer och andra aktörer från
näringslivet – hade samlats för att mingla och lyssna på ett fullspäckat
eftermiddagsprogram.
Magnus Ingevall inledde
med att ge oss ett kort sammanfattning av Connects verksamhet och resultat för
det senaste året. Magnus jämförde en startup med ett system bestående av olika
delar. Denna startup befinner sig på marknaden, som är en annan typ av system.
Connects jobb är att hjälpa dessa båda system att fungera bättre ihop och
därmed prestera bättre.
Ett företag som Connect har hjälpt genom Språngbrädan är Noa Potions. Grundaren Noa Fridmark berättade om hur hans
entreprenöriella resa började med en stor förändring i hans liv. För några år
sedan lämnade han sitt jobb och flyttade till en ö i skärgården. Där fick han
mycket tid att fundera på vad som saknades i hans liv men också på vad som skulle
kunna ge en vanlig stadsbo en upplevelse av lugnet och harmonin från naturen.
Där uppstod det framgångsrika företaget Noa Potions, med en dryck som ökar
fokus och minskar stress. Noas budskap till alla som ska starta eget är att
strunta i andras normer och endast utgå från vad som känns rätt för dem själva.
Nästa intressanta entreprenöriella berättelse fick vi
från Ola Sars, som har erfarenhet från flera startups i musikbranschen. Han
berättade om sin startup Soundtrack your brand,
som hjälper butiker och restauranger att öka sin försäljning genom att välja
rätt bakgrundsmusik. Idén är baserad på forskning som bevisar att butiker med
musik får kunderna att handla i 53 procent längre tid jämfört med butiker utan
bakgrundsmusik. Men det gäller att ha rätt musik eftersom 41 procent av
kunderna går någon annanstans om de inte gillar musiken som spelas.
Förutom inspiration från entreprenörer fick deltagarna
också mer praktiska tips. Susanna Campbell från Ratos berättade om vilka olika typer av finansiering som finns för nya företag. Hon
betonade hur viktigt det är att entreprenörerna själva tänker igenom vilken typ
av ägande de kan tänka sig och vilka resurser de behöver.
Senare var det dags för prisutdelning och Connect utsåg
Musqot Marketing till årets entreprenör och Comintelli till årets tillväxtföretag. Grattis till vinnarna!
Linus Malmberg på Cordial delade
med sig av ett roligt tips för framgång: ”Varje morgon när ni vaknar ska ni
tänka på vad er värsta konkurrent skulle kunna komma på att göra. Och så gör ni
det”. Det här stämde väl överens med ett annat råd som han gav tidigare under
eftermiddagen: Om företag ska undvika att bli överkörda i en snabbt föränderlig
värld bör de flytta fokus från effektivitet till flexibilitet. Så sant!
/Jelena
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar