Global Entrepreneurship Week, GEW,
hålls i år 14-20 november. Över hela världen
genomförs entreprenörskapsaktiviteter denna vecka, som blir en
manifestation för företagsamhet och innovationskraft. ESBRI är svensk värd för
initiativet. Under GEW-paraplyet ryms flera globala entreprenörskapstävlingar.
En av dem är DECA Idea Challenge, en tävling där
elever och studenter ska hitta ett nytt, innovativt användningsområde för ett
vanligt vardagsobjekt. Vi bad Tulio Capriles, gymnasielärare i entreprenörskap
och ekonomi på Kunskapsgymnasiet Malmö, att
berätta om sina erfarenheter av tävlingen och vilka möjligheter den öppnar för
eleverna. /Jelena
DECA Idea Challenge är ett kul och enkelt sätt att jobba
med innovation, IT och hållbar utveckling i skolan. Deltagarna i denna
Youtubetävling kan vara grundskoleelever, gymnasister och högskolestudenter. De
får tävla med jämnåriga från hela världen under GEW. I DECA Idea Challenge ska
deltagarna arbeta i grupp och komma på ett nytt sätt att återanvända ett
vardagsföremål. Sedan presenterar de sitt förslag på engelska i en kort video
som laddas upp på Youtube. Vardagsföremålet förra året var kartonglådor. Årets
vardagsföremål avslöjas 10 november.
Jag är gymnasielärare i entreprenörskap och ekonomi, och
mina elever har varit med i tävlingen de senaste tre åren. I skoldebatten
pratas det mycket om behovet av att utveckla elevernas förmåga att kommunicera,
samarbeta, och tänka innovativt. Det pratas också om att integrera IKT
(informations- och kommunikationsteknik) samt internationalisering i
undervisningen. Allt detta görs i DECA Idea Challenge. Dessutom är det lätt och
gratis att delta.
Man kan göra på olika sätt när man använder sig av
tävlingen i sin undervisning. De första två åren jag körde DECA Idea Challenge
jobbade jag på Sundsgymnasiet i Vellinge. Skolans ekonomielever och
samhällskunskapselever arbetade i grupp med tävlingen en hel vecka. Vi var
lärare i företagsekonomi, geografi och engelska som samarbetade i projektet.
Förra året började jag jobba på Kunskapsgymnasiet Malmö
men har fortsatt arbeta med mina gamla kollegor på Sundsgymnasiet kring DECA
Idea Challenge. Vi har också inkorporerat Malmö Lärlingscenter i projektet. Vi
lät våra elever arbeta tillsammans trots att de läser olika program och går i
olika skolor med olika huvudmän. Elever från varje skola fick arbeta intensivt
under en dag för att ta fram ett förslag och spela in sin film. Vi ska göra
samma sak med nya elever i år den 17 november. Det är spännande att se hur
eleverna utvecklar sin innovationsförmåga genom samarbetet med personer från
andra skolor, olika kommuner och olika bakgrund.
Nytt för i år är att vi på Kunskapsgymnasiet Malmö ska
köra DECA Idea Challenge som en språkaktivitet för dem som läser kursen
Engelska 6. Det är en kurs som läses av alla elever i årskurs 2, oavsett
program. Vi ska ha en temadag som vi kallar Språkets dag den 15 november med
olika aktiviteter för de olika årskurserna. Tvåornas aktivitet kommer att vara
DECA Idea Challenge med fokus på engelskan. På köpet får de träning i
samarbete, IKT och innovation för hållbar utveckling. Vi tänker att detta kan
bli en återkommande aktivitet som alla elever på skolan kommer att göra minst
en gång under sin gymnasieutbildning på Kunskapsgymnasiet Malmö.
Detta är bara några exempel på hur man kan göra, det
finns flera möjligheter. Min erfarenhet av tävlingen är att den är kul, enkel
att koppla till ämnesmål och bra för att utveckla elevernas innovationsförmåga.
Det är en aktivitet som jag hoppas att flera skolor deltar i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar