tisdag, oktober 11, 2016

Lyckas som entreprenör med startup-hubbar och goda relationer

Sandór Albrecht och Lotta Ljungqvist. Foto: Sofia Ernerot.
Innan första fikan på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum hann vi även med ett panelsamtal med Sandór Albrecht från Ericsson Research och Lotta Ljungqvist från GE Healthcare Life Sciences. De pratade på temat ”Strengthening the entrepreneurial ecosystem: Big companies opening up for startups and entrepreneurs”.

Det var en interaktiv session som leddes av ESBRI:s Magnus Aronsson. Och det är helt klart att storföretagen i dag förstår vikten av att ta in idéer och innovationer utifrån, att all kunskap inte finns inom företaget.

- GE är ett stort företag och vi är innovationsdrivna. Vi vill ha ny teknik och vi inser att vi behöver er utanför för att hitta nya innovationer. Vi kan köpa din idé och kommersialisera den, särskilt om du vill nå ut till en global marknad, sa Lotta Ljungqvist.

- Ericsson behöver lära sig mer, skaffa sig andra sätt att tänka på. The golden days för storföretagen är över och nu kan du som entreprenör ställa krav. Vi är öppna för det nya och genom satsningar som Ericsson Garage ger vi entreprenörer en plattform för att utveckla sina idéer och undersöka sin marknad. Det kan vi hjälpa dig med, konstaterade Sandór Albrecht.

Tanya Marvin-Horowitz, Clare Fairfield och Faz Bashi. Foto: Sofia Ernerot.     
Många entreprenörer kommer till USA för att få feedback på sina idéer. Men är du beredd på att höra sanningen? Faz Bashi, Clare Fairfield och Tanya Marvin-Horowitz är änglar och investerare och gav publiken råd och tips om vad man ska tänka på innan man provar sina entreprenörsvingar i USA. Sammanfattningsvis lät det så här:

- Lär känna kulturen, skaffa kontakter och kunskap om hur man gör affärer i USA innan du åker dit.
- Var noga med att sätta dig in i skatter och andra regler runt företagandet innan.
- Många försöker etablera sig på den amerikanska marknaden för tidigt. Det är viktigt att ta kontakt med kunder, investerare och ha några anställda på plats först.
- Fundera på var i landet du vill etablera dig med tanke på tidsskillnaden. Det kan bli tufft att befinna sig på västkusten och göra affärer med Norden. Nio timmars skillnad!
- Var beredd på hård feedback. Du måste kunna förklara allt för dig själv, annars kommer ingen investerare heller att förstå.
- En investerare investerar inte i alla. Kanske bara i en av 100…
- Ingen investerare vet säkert vilken affär som kommer att lyckas.
- Allt handlar om relationer och tillit. Börja bygga!

Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar