Hokan Lejdstrand, Johan Jörgensen och Behrang Ehtesham. Foto: Sofia Ernerot. |
Panelen bestod av Behrang Ehtesham, grundare av
Matspar.se, Johan Jörgensen, ordförande av Internet Society: Internet of Food
och Hokan Lejdstrand, investeringsansvarig på Bauer Media. De pratade mycket om
att data (information om folk, matvaror, restauranger etcetera) är avgörande
för food tech-industrin.
- Om vi vet allt om dig kan vi erbjuda precis vad du
vill, ge helt unika skräddarsydda erbjudanden för dig, sa Behrang Ehteshamy.
Vidare på temat data visade Johan Jörgensen upp sitt
omplåstrade armveck. Han hade tidigare under dagen varit och tagit ett
blodprov. Han menar att man i dag via ett blodprov kan säga vilken mat och diet
som passar dig. Och att blodvärden, livsstil och familjesituation är fokus i
food tech. Man vill åt den informationen för att kunna ge dig unika
erbjudanden.
- Health tech and food tech are gonna be partners
in future. Eftersom blodvärden kan svara på vilken mat du ska äta, spelar det
ingen roll vad Coop erbjuder för kampanjer. Det handlar om individen och inte
om samhället när man tänker food tech, sa Johan Jörgensen.
Panelen diskuterade utmaningar för industrin, bland annat
om upplevelsen att känna på tomaten. Vad har den för värde? Kommer vi att vänja
oss vid att någon annan plockar tomaten åt oss?
- Alla gillar att känna på tomaten man ska köpa. Det är
en stor utmaning för food tech-industrin. Men vi människor kommer att vänja oss
och lita på att någon annan kan välja tomat åt oss. Dessutom är inte du den
första som tar på tomaten i affären, sa Behrang Ehteshamy.
Panelen pratade vidare om tomaten och någon i publiken
frågade om Matspar.se i framtiden kommer att sälja tomater av sämre kvalitet
till ett lägre pris.
- Absolut, svarade Behrang, vi måste kunna ge kunden
alternativ!
Sándor Albrecht, Peter Löfgren och Lotta Ljungqvist. Foto: Sofia Ernerot. |
Efter en matig lunchbuffé lyssnade jag på seminariet ”Why are big companies interested in startups and SMEs?” I panelen satt Lotta Ljungqvist, från GE Healthcare som startat Bioprocess
innovation hub, Sándor Albrecht, grundare av Ericsson Garage och Peter Löfgren,
från ABB i Västerås som startat innovationshubben Synerleaps.
ESBRI-vännen och affärsängeln Faz Bashi ledde samtalet
och var bra på att integrera publiken. Han undrade varför storföretagen som var
på plats satsar på att ha kontakt med mindre företag.
- Vi vill vinna på vår marknad och då måste vi ha kontakt
med bra teknologi. Vi behöver access till ny teknologi och innovationer, sa
Lotta Ljungqvist.
- ABB ser stora vinster i att ha nära samarbete med små
företag, vi har bra labb som de små företagen kan få tillgång till. Om ett
företag vinner på att sitta hos oss, så vinner vi också på det i längden eftersom
det är bra för regionen. Men det är svårt att se alla vinster just nu, sa Peter
Löfgren.
Sándor Albrecht berättade att Ericsson Garage finns i
flera länder och att de utökar mer och mer.
- Garageinnovation handlar om medskapande och
inspirerande plattformar. Tanken är att vi ska skapa en riktigt bra global
community, sa han.
På frågan om storföretagen är intresserade av tekniken
eller människorna svarade Lotta Ljungqvist:
- Vi är intresserade av teknik och människor. Passionen
för teknologin är viktig för att ta sig fram i ett stort företag.
/Maria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar