Azita Raji, USA:s ambassadör i Sverige. Foto: Sofia Ernerot. |
I tisdags genomförde vi den trettonde upplagan av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum i Stockholm. Jag misstänker starkt att
fler än vi på ESBRI tyckte att det blev en lyckad dag. Den inleddes av USA:s
ambassadör i Sverige, Azita Raji. Genom en anekdot om kossor, kakor och
tidningar illustrerade hon skillnaden mellan att vara företagare och att vara
entreprenör.
- En entreprenör är någon som har en plan, som ställer
sig frågan ”Var gör jag affärer?” och utvecklar sin verksamhet. Du kan vara
entreprenöriell i allt du gör – ta risker, ha idéer, känna hopp och få saker
och ting att hända.
Och med sig själv som exempel – någon som har bott i
många länder, med olika sociala, politiska och religiösa skillnader – pratade
hon också om vad det är som skapar innovativa människor.
- Mångfald. Jag funderade mycket på vad som är rätt och
fel och det gjorde mig förvirrad. Men jag kom slutligen fram till att det finns
flera sätt att se på en och samma sak. Och mångfald av olika åsikter har vi
gott om i USA. Det är där i krocken mellan ”sanningarna” som innovationen
skapas.
Azita Raji har en gedigen karriär bakom sig, bland annat
som framgångsrik investerare. Till entreprenörerna i publiken gav hon tips på
hur de kan lyckas i USA.
- Vi letade efter entreprenörer med både strategier och
”can-do-spirit”. Vi brydde oss inte om deras cv, bara vad de gjorde just nu och
vart de ville. Och vill du till Silicon Valley måste du göra dig av med jantelagen.
Du ska inte skryta, det är inte attraktivt, bara sakligt tala om vad du är bra
på, sa Raji.
Efter Azita Raji tog Shelly Porges vid. Hon är
serieentreprenör, investerare och grundare av ”Entrepreneurs for Hillary”. Hon
älskar Sverige och det är hennes åttonde besök här. Hon är i full gång med
Hillary Clintons kampanj och räknar med att vinna valet den 8 november. Med sin
långa erfarenhet av att starta företag och investera i andra entreprenörer gav
hon oss kopplingar mellan presidentkampanjen och en vanlig startup.
- Den 12 april satte kampanjen igång och precis som i en
startup, var det första vi frågade oss ”Vilket problem löser Hillary Clinton?”
Vi behövde en lösning som skiljde sig från andras och då var hennes 40-åriga
erfarenhet och visionen om landets framtid kärnan i vår problemlösning.
Problemet var bara att Hillary Clinton var både känd och
okänd för det amerikanska folket i våras när kampanjen startade. Många hade
inte koll på att hon har varit en av USA:s mest inflytelserika advokater, eller
att hon har varit utrikesminister i Obamas regering. I stället förknippades hon
ofta med uppdraget som first lady (1993-2001), Bill och Skandalen på 90-talet.
Teknik är en annan viktig del för startups och en central
del även i presidentkampanjen. Exempelvis analyseras vilka budskap som ger bäst
gensvar.
- Vi måste övertyga folket om att Hillary har deras
intressen för ögonen. Och göra det genom att appellera till både hjärna och
hjärta. Amerikanska folket måste bli kära i Hillary. Som någon sa: ”De kan
glömma vad du sa men inte vad du fick dem att känna”.
Men den mest kritiska punkten som startups och kampanjen
har gemensamt är teamet.
- Inget är viktigare än att bygga ett bra team. Idén är
grunden men det är relationerna och passionen i gruppen som löser problemet.
Vårt team är otroligt!
Shelly Porges menade också att det är få företag som kan
överleva utan investeringar och att det är likadant med kampanjen. Det finns
även saker i kampanjarbetet som skiljer sig från en startup.
- Som en startup måste du ha stenkoll på vem det är du
tävlar med. Men det är annorlunda för oss. Trump är oberäknelig, du vet aldrig
vad som väntar med honom som motståndare. En annan faktor som skiljer sig är
att vi vet när kampanjarbetet är klart. Den 8 november är det över, det är vårt
exitdatum, sa Porges.
Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.
Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.
/Maria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar