Stanfordprofessorn Henry Etzkowitz var i stan i går (Läs
gärna mer om honom i Jonas porträttartikel från Entré nr 4-2010). Jag deltog i
VINNOVA-seminariet ”Are all innovators aboard?” där Etzkowitz var en av talarna.
Utgångspunkten för seminariet var att kvinnor saknas både
i kunskapande och innovationsprocesser. Genom att öppna upp processerna kan man
få in fler idéer, och de kan generera stålar. Enligt en artikel i Harvard Busines Review är kvinnors
köpkraft ungefär dubbelt så stor som Kinas och Indiens tillsammans.
Etzkowitz anförande handlade om kvinnor inom akademin.
Allt fler kvinnor forskar men de tillträder inte högre akademiska tjänster i
samma grad. Vart tar de vägen?
- Det är lite som trollkarlens magiska låda. Någon kliver
in, magiska formler uttalas och personen försvinner. Några magiska formler till
– och personer dyker upp igen, men i en annan skepnad eller på ett annat
ställe.
- Så är det också med kvinnliga akademiker. Många avviker
från forskarbanan men dyker istället upp som forskningsjournalister eller på
tekniköverföringskontor, sa Henry Etzkowitz.
Historisk forskning visar att när ett forskningsfält är
nytt – och har låg status – är andelen kvinnliga forskare hög. I takt med att
statusen stiger kliver fler män in i fältet, medan kvinnorna försvinner.
Etzkowitz konstaterade att det fortfarande är ganska nytt att jobba med
tekniköverföring och kommersialisering. Det återstår därför att se om kvinnorna
drar sig tillbaka även från denna yrkesbana när statusen stiger.
Han efterlyste också en större flexibilitet inom
akademin.
- Forskning antas vara en sfär där man avancerar för att
man är duktig, men det stämmer inte.
- Man tror också att det ska vara lätt att jobba deltid,
men min forskning visar att akademin faktiskt är mer oflexibel än näringslivet.
Det förvånade mig, sa Henry Etzkowitz.
Tatiana Butovitsch Temm och Camilla Palmertz från
Ampersand var också inbjudna som talare till
seminariet. De hjälper företag att bli mer inkluderande i sina
innovationsprocesser.
Innan de startade Ampersand jobbade de bland annat med
Volvos konceptbil YCC som utvecklades av kvinnor men riktade sig till alla
(Magdalena Petersson McIntyre och
Maria Elmquist är två forskare
som tittat närmare på detta projekt).
- Med YCC jobbade vi efter devisen ”If you meet the
expectations of women, you exceed the expectations of men”. Det inte bara låter
snyggt, det är sant också, sa Tatiana Butovitsch Temm.
Hon menade att bilköpare i lyxsegmentet söker status,
prestanda och design – oavsett vilket kön de tillhör. Men kvinnors önskelista
tenderar att vara längre än mäns.
- Vi lärde oss mycket i projektet och tänkte att vi ville
utveckla det för andra industrier. Det handlar om att inkludera nya
kundgrupper, inte att exkludera de gamla kunderna.
Ampersand jobbar efter LASS-metoden, där LASS står för
Look, Ask, Solve och Sell. Det låter ganska enkelt: titta efter köpkraften,
fråga vad kunderna vill ha, lös deras problem och sälj. Företag som vidgar sina
innovationsprocesser kan betjäna bortglömda kundgrupper, till exempel kvinnor.
Men det kan också handla om att sälja skönhetsprodukter till män, beställa hem
hyacinter i mars till det persiska nyåret Nourouz eller att vända sig
till 55+are.
- De som uppfann konsumtionssamhället lär knappast sluta
konsumera. Man brukar säga att kvinnor i femtioårsåldern shoppar för fyra
generationer: sina föräldrar, sig själva, sina barn och sina barnbarn. Det kan
alltså vara värt att kolla upp vad de har för behov, sa Butovitsch Temm.
Avslutningsvis berättade Camilla Palmertz om Ampersands
senaste projekt – All aboard. En satsning på att göra en fritidsbåt som kvinnor
vill ha.
- Kvinnor är trötta på att stå i fören medan deras män
sköter rodret och skriker ”Hoppa!”, konstaterade hon.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar