fredag, januari 19, 2007

Maud Olofssons engagemang bådar gott

I förra veckan hade jag möjlighet att på nära håll se Näringsminister Maud Olofsson (även om jag fortfarande tycker att hon borde byta titel till Företagsamhetsminister..!) i samband med hennes besök i Washington DC.

Ett tillfälle var ett möte med representanter från två organisationer som arbetar för att främja kvinnors företagande. Ett annat tillfälle var på US Chamber of Commerce som ordnade ett seminarium med Maud Olofsson som inledande talare.

Efter detta har jag hopp om att hon kommer att kunna driva fram ett bättre klimat för företagare och småföretag genom sin roll i den nya regeringen. Det engagemang och intresse som jag kunde observera bådar gott!

Våren 2006 medverkade jag i ett program, i regi av US State Department, kring kvinnors företagande. En reflektion jag gjorde då var att det i USA finns ett mycket stort privat engagemang för att främja kvinnors företagande. Denna bild bekräftades under mötet i Washington DC i förra veckan. Vi fick bland annat höra att flera finansiella aktörer såsom banker och kreditkortsföretag profilerar sig med program specifikt riktade mot kvinnliga entreprenörer.

Detta kommer vi på ESBRI att lyfta fram när vi i höst är med och arrangerar ett globalt symposium om tillväxtstrategier för kvinnliga entreprenörer. Mer information om detta kommer att publiceras på vår webbplats inom kort, tills vidare kan du gärna läsa om The 1st Global Symposium on Growth Strategies for Women Entrepreneurs som genomfördes våren 2006.

Magnus Aronsson, vd för ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar