måndag, april 26, 2010

Entreprenörskap är alltid en social handling

I lördags arrangerade våra kontorsgrannar SSES sin årliga Start-up day. Vi som trotsade det soliga vädret och tog oss till Debaser Medis på Södermalm i Stockholm, fick lyssna till många intressanta och inspirerande talare. Exempelvis medverkade entreprenörerna Lisa Granberg och Elin Tybring från My Webwill, och Peter Arvai från Prezi. Riskkapitalisterna Beth Topolovsky från Stinson Partners och Jonas Kjellberg från Wyatt deltog i en panel om mötet mellan passion och kapital.

Delar av dagen var uppdelad i olika tracks. Jag var på ett mycket intressant seminarium där Terrence Brown från KTH och Emma Stenström från Handelshögskolan i Stockholm och Konstfack var två av talarna. Brown pratade om hur man hittar fram till en innovativ affärsmodell. Han använde bland annat musiktjänsten Spotify, och deras humörsbaserade annonser, som exempel. Affärsmodellen innebär att lyssnarna får ta del av olika annonser beroende på vilken musik man lyssnar på. Brown pekade också på att Spotify har lyckats med en annan smart sak: att ha flera olika intäktsmodeller – dels via annonsintäkter, dels via olika former av betalabonnemang.

Emma Stenström inledde sitt tal med att begrava Entreprenören. Hon var trött på den gängse bilden av Entreprenören som en stark, oftast manlig, hjälte som gör saker för sin egen vinning. Stenström menade att entreprenörskap alltid är en social handling. Även om det är en person som startar företaget handlar det alltid om samarbeten för att få saker gjorda. Hon hänvisade till exempel till Karin Hellerstedts avhandling om entreprenörskap i team, som vi skrev om i Entré nr 3-2009

På det hela taget en mycket bra dag! Videoklipp och bilder kommer på SSES webb framöver, håll utkik där.

/ Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar