torsdag, juli 28, 2011

Nytt lästips från semestercoachen

Jag har precis läst en annorlunda och rolig bok, ”Party Marketing – enklaste vägen till framgångsrik marknadsföring”, skriven av Harald Moe och Lennart Grahn. Utgångspunkten är en jämförelse mellan att ordna en fest och att marknadsföra en produkt eller tjänst. Författarna hävdar att båda bygger på samma struktur.

De flesta har god kunskap om hur man arrangerar en lyckad fest, och man kan tänka i princip på samma sätt när man planerar marknadsföringen av sitt företag eller sin produkt. Boken går igenom de olika stegen och innehåller massor av praktiska exempel.

Författarna beskriver hur gymnasieeleven Nicke ordnar en lyckad fest och sedan tillsammans med en mentor lär sig att översätta genomförandet till ”affärstänk”. Vi får följa Nicke när han via sin mentor lär sig vad som behövs för att lyckas i sitt marknadsföringsarbete. Oavsett det gäller snabbrörliga konsumtionsvaror eller kapitalvaror är det samma ingredienser som ingår i processen: idé, målgrupp, erbjudande, upplevelse, budget och resultat.

Visst är det jämförbart: När gästerna går efter en fest vill man att de ska säga: ”Hoppas jag blir bjuden igen! Vilken succé!” Vid marknadsföring av ett företag, en produkt eller tjänst hoppas man att kunderna ska säga: ”Det här företaget ska jag anlita igen” eller ”Den här produkten ska jag köpa igen”…

Vill du veta mer om Party Marketing och hur det går för Nicke? Kolla in deras webbplats

Jag tror jag ska ordna en fest snart, blev inspirerad efter att ha läst boken :)

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar