måndag, april 24, 2017

Teklafestivalen väcker teknikintresse

Kön ringlade lång när Teklafestivalen 2017 slog upp portarna. Foto: Johan Ejermark
Hur får vi fler kvinnor inom den svenska techsektorn? En långsiktig strategi är förstås att satsa på aktiviteter riktade mot barn och unga. I år hade min unge äntligen den rätta åldern inne – 11 år – för att söka till Teklafestivalen som arrangeras av KTH och Robyn. Och bland de 1 000 sökande tjejerna hade hon turen att få en av de 400 eftertraktade biljetterna – hurra!

Teklafestivalen är en heldag där 11–15-åringar får delta i workshops, höra inspirerande föreläsningar, dansa, se musikframträdanden och träffa en massa nya kompisar. På schemat stod bland annat robotprogrammering, vulkanbygge, lastbilsdesign och låtsnickeri.

Festivalen genomfördes i lördags, 22 april, och det enda trista med den var väl att den var bara för kids. Jag missade med andra ord allt roligt. Men efter vad min dotter har berättat var det ett fantastiskt evenemang! Här kommer en minibloggintervju med Majken, 11 år:

Foto: Johan Ejermark
Vad var det bästa med Teklafestivalen?
Att få testa på saker som man inte hade gjort tidigare, och bli inspirerad av nya tekniker. Jag testade till exempel att designa en lastbil, då skulle man tänka på att den skulle vara så miljövänlig om möjligt. Jag satte en tratt på fronten och mjukade till några kanter för att minska luftmotståndet. Jag satte också solceller på taket. Tanken var att lastbilen skulle bli självförsörjande på energi. I en annan workshop, som Popkollo höll i, gjorde jag en låt på bara två timmar tillsammans med två personer som jag inte kände sedan innan. Vi fick göra ett beat, lägga till instrument och röster. Det var jättekul.

Lärde du dig något nytt?
Ja, jag lärde mig massor av nya saker! Det var lärorikt att vara där. Det var särskilt kul med lastbilsgrejen, för det visste jag inte så mycket om innan. Det var mest överraskande. Och jag blev verkligen inspirerad att bli ingenjör och läsa på KTH. Ambassadörerna som ledde de olika grupperna var studenter på KTH, de berättade mycket om hur det är att plugga där. Vi pratade ganska mycket om likheter mellan oss deltagare och ambassadörerna, att de hade varit som oss när de var yngre. Alltså att de var intresserade av teknik men kanske inte hade testat på det så mycket.

Lärde du dig något som du kan jobba vidare med?
Ja, verkligen. När vi gjorde låten jobbade vi med programmen ”Figure” och ”Take”. Det kommer jag nog att fortsätta med. Jag vill rekommendera Teklafestivalen till alla som har möjlighet att gå. Det var en av de roligaste dagarna jag har varit med om.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar