torsdag, februari 25, 2010

400 företagare vågar!

I måndags kväll besökte jag Ung Företagsamhets mässa ”Våga vara egen” på Älvsjömässan. Det var jättekul att gå runt i de olika montrarna och prata med några av de 400 utställande företagen.

Förutom miljöprodukter arbetar många med socialt entreprenörskap, exempelvis Human UF som via försäljning av egentillverkade smycken bidrar till ECPAT, en organisation som arbetar mot barnsexhandel.

Jag såg också en mängd smaskiga bakverk och massor av finurliga prylar som säkert kan bli framgångsrika. Vad sägs om ett smidigt betalkortsfodral för att slippa ta med sig hela plånboken när man ska handla? Fodralet kan dessutom levereras med valfri fotbollslogga – vem kan motstå det försäljningsargumentet?

Sedan kollade jag in en smart hopfällbar pall som funkar som stöd för foten när man knyter sina skor. Utmärkt för trånga hallar! Killarna som startat det företaget kan säkert få snurr på sin verksamhet, men då skulle jag rekommendera lite mer fokus på marknadsföringen. De hade varken flyers, visitkort eller webbsida. Inte heller papper och penna för att skriva sina kontaktuppgifter. Men det hade jag, så jag skrev i alla fall ner deras mobilnummer. Om någon vill veta mer om deras pall är det bara att mejla mig så får du deras nummer. Jag hjälper gärna de här killarna att göra affärer!

Nu vann tyvärr inget av de här företagen pris, och jag förstår att det var svårt att rangordna eftersom många var så himla bra. Kolla gärna in några av vinnarföretagen:

Adinbox erbjuder reklam i din mobil

Dr.Remade säljer lampskärmar av återvunnet material

The Clevercard erbjuder kreditkortsformade USB-minnen

Världens kopp tillverkar en termoskopp för take-away kaffe istället för de otaliga pappers-och plastmuggar som används och sedan slängs

För mig var mässan som en vitaminkick i februarikylan. Har du aldrig varit på någon UF-mässa tycker jag att du ska åka dit nästa gång den arrangeras. Jag blev både glad och peppad!

/Helene

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade mässan Helene! :) Jag blev också riktigt inspirerad av att gå runt och titta på alla fantastiska produkter!

    Trevlig helg!

    /Rebecca, Världens Kopp

    SvaraRadera