onsdag, juli 07, 2010

Maud Olofsson: Jag är en samhällsentreprenör

I dag är det Centerpartiets dag på Almedalsveckan. ESBRI har ställt några frågor om entreprenörskap och innovation till Maud Olofsson. Svaren finns i bloggintervjun nedan. Tanken är att få svar på samma frågor från alla partier innan valet i september. I måndags ställde vi samma frågor till Lars Ohly

Hur vill du förbättra villkoren för företagare i Sverige? Tre konkreta åtgärder som kan göra skillnad på kort sikt!
Fortsätta sänka kostnaderna för att anställa, lägre arbetsgivaravgifter. Göra det enklare att anställa genom flexiblare arbetsrätt och införa avdragsrätt för riskkapitalinvesteringar. En fjärde konkret sak som var och en kan göra är att rösta på Centerpartiet i höstens val. Vi är Alliansens företagsamma röst.

Hur vill du arbeta för ett mer entreprenöriellt Sverige på lång sikt?
Fortsätta minska regelkrångel och fortsätta sänka företagens skatter. För första gången har vi brutit trenden – nu minskar företagens regelkostnader med närmare 10 procent. Centerpartiet vill gå längre och göra mer. Jag vill utveckla Sverige stora satsning på forskning och innovation, stärka samarbetet mellan företagen och universiteten. Entreprenörskap ska vara en självklarhet i skolan. Det ska vara lika självklart att bli företagare och entreprenör som löntagare. Vi behöver ett värderingsskifte som uppvärderar entreprenörskapet i hela samhället, och därför behöver också Centerpartiet och Alliansen få nytt förtroende i höstens val.

Vilka är dina personliga erfarenheter av att starta/driva företag? (egna erfarenheter eller t ex inom familjen)
Jag har själv varit företagare under en kortare period. Innan jag blev partiledare var jag VD på Hushållsningssällskapet och hela mitt yrkesliv har jag jobbat i eller med företagande. Om jag inte hade varit näringsminister och vice statsminister idag hade jag varit företagare.

Vilken historisk innovation önskar du att du hade skapat? Varför?
Telefonen. Den skulle inte jag eller många andra klara sig utan idag.

Vilka är dina tre favoritentreprenörer, och varför?
Jag vill inte peka ut tre – det finns så många otroligt duktiga, fiffiga, smarta och framgångsrika entreprenörer i Sverige. Generellt gillar jag de som tänker annorlunda, vågar gå sin egen väg och lever sin dröm.

Finns det utrymme för att vara entreprenöriell inom politiken – när/var/hur?
Ja. Jag är en samhällsentreprenör. Jag brinner för att förbättra människors vardag. Att se konkreta resultat av Centerpartiets idéer och förslag. För mig handlar det om att våga ifrågasätta gamla sanningar och system, att utmana gamla strukturer och att skapa nya som släpper fram människors skaparlust, kreativitet och ansvarstagande.

Foto: Johanna Hanno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar