torsdag, augusti 25, 2011

Paradoxalt socialt entreprenörskap

Ester Barinaga presenterade ny forskning om socialt entreprenörskap på konferensen NFF 2011.

I går avslutades den företagsekonomiska konferensen NFF 2011 som hölls på Stockholms universitet. Jag besökte bland annat ett seminarium om socialt entreprenörskap. En av presentatörerna var Ester Barinaga från Handelshögskolan i Köpenhamn. Hon har intresserat sig för entreprenöriella samhällsinitiativ som strävar efter att förbättra levnadsvillkoren för vissa grupper av människor, ofta stigmatiserade på olika sätt.
Det projekt hon har följt heter Förorten i centrum och syftar till att med konsten som redskap stärka förortsungdomars framtidshopp. Hon är själv en av initiativtagarna till projektet (”En del tycker jag är lite schizofren i det här”), som har drivits med stöd av bland annat Röda korset. Entré nr 2-2010 med ”Företagare med utländsk bakgrund” som tema illustrerades med en av projektets muralmålningar.
Även om syftet är gott, finns det en del problematik kopplade till den här typen av initiativ, menade Barinaga. En sak att tänka på när man identifierar en målgrupp är att man då också förstärker hur gruppen särskiljer sig mot resten av samhället. Och att man buntar ihop en väldig massa olika individer och undergrupper i en stor massa, som till exempel ofta görs med begreppet ”invandrare”.
- Man tar då samtidigt bort individernas subjektivitet och deras egen makt till social förändring. Det finns en risk att man reproducerar de maktförhållandena som man faktiskt vill förändra. Det här är en ganska svårlöst paradox, initiativet måste ju identifiera sin målgrupp för att kunna verka, sa Ester Barinaga.
/Jonas

1 kommentar:

  1. Efter att ha dragit dessa kloka slutsatser borde kanske Barinaga upphöra med denna problematiska verksamhet.

    SvaraRadera