fredag, oktober 31, 2014

Age is nothing but a number…

Helene Thorgrimsson och Lillemor Jakobson.
Den senaste tiden har jag börjat tänka på vad jag ska göra när jag går i pension. Det är fortfarande ett antal år dit men det kan vara bra att vara förberedd och ha en plan. Jag är en rastlös typ som absolut inte kan tänka mig att vara hemma på heltid. Jag har också jobbat på ESBRI en himla massa år och har fått inblick i vad det innebär att driva företag. Så vem vet, jag kanske startar företag när min anställning upphör. Jag har faktiskt lite idéer.

I vilket fall kan det vara väldigt inspirerande att träffa andra som trots sin höga ålder är aktiva och företagsamma.

ESBRI har nyligen arrangerat Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum, ett återkommande evenemang med fokus på både de svenska och amerikanska företagens marknad och villkor. På kvällen efter konferensen arrangerades en trevlig mottagning på amerikanska ambassaden. Där deltog många företagare och policyrepresentanter samt ”våra” amerikanska talare.

Under minglet träffade jag två företagare som verkligen brinner för sin affärsidé. Björn och Lillemor Jakobson är båda heltidsarbetande trots att de är i 80-årsåldern. De grundade företaget Babybjörn för 53 år sedan. I dag har företaget nästan 100 anställda och omsätter 424 miljoner. Numera har de tillsammans startat ytterligare ett projekt, Artipelag. Det är en pampig konsthall som också tillhandahåller konferenslokaler.

Båda arbetar i dag heltid, Lillemor på Babybjörn och Björn på Artipelag. När jag frågade Lillemor hur de orkar vara så aktiva i en så pass hög ålder sa hon att det är just jobbet som är medicinen. Hon märker att många av deras jämnåriga åldras snabbt men de håller sig unga och alerta med hjälp av yrkesarbetet. Så sant som det är sagt – age is nothing but a number…

Coolt. Sån vill jag bli!

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar