torsdag, mars 30, 2017

Kundkunskap ger konkurrensfördelar

Det här med kundförståelse har under ganska lång tid hamnat i skymundan men har den senaste tiden åter blivit aktuellt. ”Handbok i kundinvolvering” beskriver vad kundkunskap innebär och hur ett konkret kundnära utvecklingsarbete kan gå till.

Författarna Carina Rislund och Glenn Jonasson menar att kundförståelse är ett hantverk som behöver tränas och fördjupas för att ge utdelning. De anser också att det finns en myt om att idéer skapas i huvudet på ett fåtal genier, att insikter enbart kommer till människor med uppfinnartalang. Men bra innovationer hämtas i stället ofta ur kundernas kunskap. Den som lär sig om kundernas och användarnas situation, arbetsuppgifter, bekymmer, problem och mål, får insikter och kreativa idéer som kan leda till nya och mer träffsäkra lösningar.

Kan man hitta kundernas dolda behov finns en ännu större innovationspotential. De behoven kan dock vara svåra att upptäcka, eftersom inte ens kunderna själva alltid är medvetna om dem. Boken tar upp en del knep för hur man kan att hitta dolda kundbehov, och därigenom få konkurrensfördelar. Läsaren får bland annat praktiska tips i aktivt lyssnande, vilket är ett viktigt steg i att identifiera behov hos kunden.

/Helene

PS. Att involvera kunder och användare brukar ibland kallas för öppen innovation. Här har vi samlat en hel del forskningsbaserad kunskap om ämnet. DS.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar