måndag, april 04, 2011

Korkat fria till sin blinddejt

Annika Hall och Vidar Wernöe diskuterade relationen mellan ägare och extern vd.
I dag handlade vår Estradföreläsning om generationsskiften i ägarledda bolag. Annika Hall från Internationella Handelshögskolan i Jönköping berättade om hur man får samspelet mellan ursprungliga ägare, externa vd:ar, personal och styrelseledamöter att funka. Hennes forskning kommenterades av Vidar Wernöe som har plockats in som extern vd i företaget Elektronikkonsult.

- Hur många skulle vilja gifta sig med en blind date? Inte så många. Men det är i praktiken vad många externa vd:ar och ägare gör, konstaterade Annika Hall.

Vidar Wernöe instämde i blind date-metaforen.

- Mitt råd är att skriva ett schysst vd-avtal, sa han.

Under föreläsningen delade Hall med sig av många praktiska råd som får den nya vd:n att komma in i verksamheten på ett bra sätt – och göra ett bra jobb. Att formulera en tydlig ägarstrategi och en tydlig vd-strategi är en bra början. Det handlar om att bygga förtroende mellan ägare och vd.

Man bör avsätta rejält med tid för att diskutera grundläggande värderingar, enligt Annika Hall. Det kan handla om flera månader, och att man en del av tiden åker iväg och pratar på neutral mark.

- Det är inte så lätt att svara på frågan ”Vilka är dina fem viktigaste värderingar?” Därför föreslår jag att man diskuterar i scenarioform: Skulle du kunna tänka dig att sälja företaget? Flytta produktionen till Kina? Lägga huvudkontoret i Stockholm? Rationalisera och säga upp personal?

Vidar Wernöe höll med om vikten av att diskutera de värderingar som redan finns inom företaget. Dels hos ägarna, dels hos personalen.

- Första dagen på jobbet kallade jag samman alla och berättade om min bakgrund. Sedan bad jag personalen berätta om sina värderingar. De fick skriva ner på små gula lappar vilka värderingar som gällde mellan arbetskamrater, gentemot kunder och vad de ville med företaget. Det har jag sedan kunnat använda i rekryteringen av ny personal, för att se om de passar in i de rådande värderingarna.

Både Hall och Wernöe pratade en hel del om betydelsen av detaljer och symboler. Ägaren måste låta den nya vd:n vara vd – inte kringgå hans eller hennes beslut.

- När jag började som vd flyttade jag in i den tidigare vd:ns rum. Jag skaffade nya möbler, han fick ta med sig sina gamla möbler till ett nytt rum i en annan del av korridoren. Det var en viktig signal, sa Vidar Wernöe.

Om några dagar kan du se hela föreläsningen på webben. Besök ESBRIs webb-tv-sida för mer info.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar