onsdag, februari 24, 2016

Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum – still going strong

Nicklas Mattsson, Katarina Bonde och Winslow Sargeant. Foto: Sofia Ernerot.
I går genomförde vi, tillsammans med Näringsdepartementet och Amerikanska ambassaden i Stockholm, den tolfte upplagan av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Det som började som en kul konferensidé (”vad sägs om att svenska och amerikanska investerare, entreprenörer, policymakare och annat företagsintresserat folk möts och utbyter erfarenheter?”) har vuxit till en riktig följetong. Och intresset för kunskapsutbyte och nätverkande kring entreprenörskapsfrågor har inte mattats av – tvärtom! Vi har inte slutsiffran för årets konferens ännu, men runt 250 personer var anmälda.

Efter att Magnus hälsat alla välkomna höll Robert Gilchrist, Chargé d'Affaires på Amerikanska ambassaden, ett kort anförande. Som hans titel skvallrar om är han just nu ansvarig för verksamheten på ambassaden – i väntan på den nya ambassadören. Hon heter Azita Raji och fick sitt godkännande av senaten alldeles nyligen. Förhoppningsvis anländer hon till Stockholm i mars.

- Azita Raji blir den första kvinnliga ambassadören som vi har haft i Stockholm. Hon är från norra Kalifornien, aktiv inom startupscenen och älskar att diskutera innovationsfrågor, berättade Robert Gilchrist.

Han konstaterade att det finns starka band mellan Sverige och USA, inte minst när det gäller handelsutbyten. USA är den femte största investeraren i Sverige, och Sverige just nu den elfte största investeraren i USA (”Men efter i dag förväntar jag mig att ni kliver upp på tionde plats”, skämtade Gilchrist).

Flera initiativ pågår för att förenkla export och etableringen av nya företag mellan länderna. Robert Gilchrist nämnde de pågående TTIP-förhandlingarna, Arlandas ansökan om att införa amerikansk inresekontroll, samt SelectUSAs verksamhet.

Dagens moderator var Nicklas Mattson, chefredaktör för tidningen Entreprenör och sjubarnsfar. Det sista framhöll han själv som kvalificerande för dagens jobb:

- Jag är bra på att guida folk genom livet, och i dag ska jag guida er, sa Mattsson.

Han bjöd upp Signhild Arnegård Hansen, grundare av Svenska Lantchips, och Michael Layne, chef för Amerikanska ambassadens ekonomiska enhet, på scenen för en diskussion om TTIP. Det står för Transatlantic Trade and Investment Partnership och är ett planerat frihandelsavtal mellan EU och USA. Kritiserat av vissa, efterlängtat av andra. Arnegård Hansen arbetade i sin tidigare roll som ordförande för Svenskt näringsliv aktivt för att TTIP skulle bli verklighet. Som företagare ser hon flera fördelar:

- Det handlar inte bara om slopade kostnader och hinder, utan också om en attitydförändring hos båda parter. Vi producerar i både Sverige och USA och för oss vore det värdefullt med gemensamma standarder. Då skulle vi slippa göra alla produkttester två gånger, sa Signhild Arnegård Hansen.

Hur skapar man ett entreprenörsklimat i världsklass? Panelen som fick i uppdrag att besvara den frågan bestod av Katarina Bonde, företagare och styrelseproffs, Clare Fairfield, ordförande Venture Capital Institute, och Winslow Sargeant, vd S&T.

- Entreprenörer vill kontrollera sitt eget öde. Det är viktigt att förstå att små och stora företag har helt olika behov av bland annat arbetskraft, finansiering och regelverk, sa Winslow Sargeant som åren 2010–2015 hade i uppdrag av president Obama att slå vakt om amerikanska småföretags intressen.

- Jag har pratat med så många småföretagare som känner sig exkluderade från samtalen. De menar att reglerna är utformade efter storföretagens förutsättningar. Politiska beslutsfattare måste bli bättre på att bjuda in småföretagarrepresentanter, och lyssna på vad de har för behov, fortsatte han.

Att kommersialisera ny teknologi är en utmaning, konstaterade Sargeant. Många företag får finansiering för att komma igång, men fastnar sedan i den ”finansiella dödsdalen” för att de saknar medel för att kunna expandera. Då kan statliga medel behövas, för att ge företaget en skjuts ut ur dödläget, menade han.

- Det finns ett uttryck som jag ofta återkommer till: ”Forskning handlar om att förvandla pengar till kunskap. Och innovation handlar om att förvandla kunskap till pengar”, sa Winslow Sargeant.

Katarina Bonde och Clare Fairfield har båda rest fram och tillbaka mellan USA och Sverige de senaste åren, och har god kännedom om båda länderna. De var eniga om att en stor förändring har skett i Sverige – till det bättre.

- Tidigare var inställningen i Sverige att det är jobbigt och svårt att starta företag. Jag flyttade till Seattle och blev överväldigad av företagsamheten där. Men så kom jag tillbaka till Sverige och började göra affärer här för tio år sedan. Jag märkte en stor förändring då, och det har hänt ännu mer sedan dess, sa Katarina Bonde.

- Att få tidig finansiering är faktiskt inte så svårt som folk tror, vi har ett fungerande ekosystem för det. Däremot är det lite svårare att få finansiering i senare stadier. Men den stora förändring som har skett de senaste 20 åren är att attityden till entreprenörskap har förbättrats. Och det tror jag är den enskilt viktigaste faktorn för startups, fortsatte hon.

- Sverige har varit framgångsrikt när det gäller att få fram innovationer. Men framgången handlar ju egentligen om två saker: Att starta de företag som bör startas, och att inte starta de företag som inte bör startas, sa Clare Fairfield.

Han menade att det finns en tid för entusiasm och påhejande, för att få saker att hända. Men sedan behövs också viss eftertänksamhet, och kritisk utvärdering.

- Entreprenörskap ska inte betraktas som ett evenemang, det gäller att bygga företag och system som håller för många år framöver. It’s about the landing, not the launch, sa Fairfield.

Morgonpasset på Sweden U.S Entrepreneurial Forum avslutades av Mehrdad Mahdjoubi, grundare av Malmöföretaget Orbital Systems. Han delade med sig av sin startupsaga som började när han var student och jobbade i ett projekt på Nasa.

- Att åka till Mars är inget problem. Det svåra är att överleva på Mars tills det går att åka hem igen, och det kan dröja fem år. Till dess måste du kunna sova, äta och tvätta dig. Sådana problem försökte vi lösa på Nasa, och jag blev inspirerad, sa Mahdjoubi.

Han berättade att en vanlig dusch tar tio minuter, och det går åt 150 liter varmvatten. Inte så miljövänligt, med andra ord. Orbital systems har utvecklat en metod för att direkt rena vattnet så att samma fem liter kan loopas under ett duschtillfälle. Och en sådan spejsad duschupplevelse kan man alltså få i dag, här på jorden.

- Vi har kontor i Malmö, Berlin och Palo Alto. Våra duschar finns installerade bland annat på sjukhus, som gärna vill minska risken för legionärssjuka, och på en spaanläggning i Danmark.

Företaget inriktar sig på ”Teslamarknaden” – teknikvänner som tänker på miljön. Men innan man kan satsa på Kalifornien är det en del byråkratiska kvarnar som måste mala.

- Vi har en funktionell produkt och vi har intresserade kunder. Juridiskt sett är det egentligen inget som stoppar oss, men vi måste uppfylla branschkraven, sa Mehrdad Mahdjoubi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar