fredag, oktober 14, 2016

Rör inte min tomat!

Hokan Lejdstrand, Johan Jörgensen och Behrang Ehtesham. Foto: Sofia Ernerot.  
Jag var och lyssnade på seminariet ”Trends and opportunities in food tech”. Den timmen knockade mig en aning. Hade ingen koll på hur stort food tech är redan nu, eller hur stort det förespås att bli. Matsektorn är den sista sektorn som ska digitaliseras. En industri som globalt omsätter 65 biljoner kronor (1 biljon = 1 000 miljarder) per år.

Panelen bestod av Behrang Ehtesham, grundare av Matspar.se, Johan Jörgensen, ordförande av Internet Society: Internet of Food och Hokan Lejdstrand, investeringsansvarig på Bauer Media. De pratade mycket om att data (information om folk, matvaror, restauranger etcetera) är avgörande för food tech-industrin.
- Om vi vet allt om dig kan vi erbjuda precis vad du vill, ge helt unika skräddarsydda erbjudanden för dig, sa Behrang Ehteshamy.

Vidare på temat data visade Johan Jörgensen upp sitt omplåstrade armveck. Han hade tidigare under dagen varit och tagit ett blodprov. Han menar att man i dag via ett blodprov kan säga vilken mat och diet som passar dig. Och att blodvärden, livsstil och familjesituation är fokus i food tech. Man vill åt den informationen för att kunna ge dig unika erbjudanden.
-  Health tech and food tech are gonna be partners in future. Eftersom blodvärden kan svara på vilken mat du ska äta, spelar det ingen roll vad Coop erbjuder för kampanjer. Det handlar om individen och inte om samhället när man tänker food tech, sa Johan Jörgensen.

Panelen diskuterade utmaningar för industrin, bland annat om upplevelsen att känna på tomaten. Vad har den för värde? Kommer vi att vänja oss vid att någon annan plockar tomaten åt oss?  
- Alla gillar att känna på tomaten man ska köpa. Det är en stor utmaning för food tech-industrin. Men vi människor kommer att vänja oss och lita på att någon annan kan välja tomat åt oss. Dessutom är inte du den första som tar på tomaten i affären, sa Behrang Ehteshamy.

Panelen pratade vidare om tomaten och någon i publiken frågade om Matspar.se i framtiden kommer att sälja tomater av sämre kvalitet till ett lägre pris.
- Absolut, svarade Behrang, vi måste kunna ge kunden alternativ!

Sándor Albrecht, Peter Löfgren och Lotta Ljungqvist. Foto: Sofia Ernerot.
Efter en matig lunchbuffé lyssnade jag på seminariet ”Why are big companies interested in startups and SMEs?” I panelen satt Lotta Ljungqvist, från GE Healthcare som startat Bioprocess innovation hub, Sándor Albrecht, grundare av Ericsson Garage och Peter Löfgren, från ABB i Västerås som startat innovationshubben Synerleaps.

ESBRI-vännen och affärsängeln Faz Bashi ledde samtalet och var bra på att integrera publiken. Han undrade varför storföretagen som var på plats satsar på att ha kontakt med mindre företag.
- Vi vill vinna på vår marknad och då måste vi ha kontakt med bra teknologi. Vi behöver access till ny teknologi och innovationer, sa Lotta Ljungqvist.

- ABB ser stora vinster i att ha nära samarbete med små företag, vi har bra labb som de små företagen kan få tillgång till. Om ett företag vinner på att sitta hos oss, så vinner vi också på det i längden eftersom det är bra för regionen. Men det är svårt att se alla vinster just nu, sa Peter Löfgren.
Sándor Albrecht berättade att Ericsson Garage finns i flera länder och att de utökar mer och mer.
- Garageinnovation handlar om medskapande och inspirerande plattformar. Tanken är att vi ska skapa en riktigt bra global community, sa han.

På frågan om storföretagen är intresserade av tekniken eller människorna svarade Lotta Ljungqvist:
- Vi är intresserade av teknik och människor. Passionen för teknologin är viktig för att ta sig fram i ett stort företag.

Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar