fredag, februari 03, 2012

Kom ihåg var du läste det först

Veckans Affärers dynamiska och entreprenöriella chefredaktör Pontus Schultz brukar ibland i sina krönikor skriva ”Kom ihåg var du läste det först”.

Och det var precis vad jag kom att tänka på när jag hörde att Kathy Eisenhardt, professor på Stanford University, erhållit årets Global Award for Entrepreneurship Research.

Hösten 1998 träffade jag henne då hon besökte Stockholm. Mötet resulterade i ett personporträtt till vår tidning Entré. Några av de områden vi diskuterade var företags innovations- och beslutsprocesser. Hon hade då nyligen publicerat boken ”Competing on the Edge – Strategy as Structured Chaos” tillsammans med sin kollega Shona Brown. Boken handlar om hur företag ska ledas i en värld som förändras i allt snabbare takt. Temat är förstås minst lika aktuellt i dag.

Det är alltid lite extra roligt när "Global Award" delas ut. Jag var nämligen projektledare för priset när det startades 1996, och var med när det delades ut till dr David Birch. Därefter blev jag involverad i att starta ESBRI. Hej vad tiden går!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar