onsdag, juni 15, 2011

Studenter driver innovation från två håll

Jonathan Levie presenterar resultat från senaste GEM-undersökningen. Foto Pernilla Heed, Entreprenörskapsforum.
GEM-undersökningen är den största kartläggningen av det entreprenöriella klimatet världen över. På ett seminarium under ICSB-konferensen i dag presenterade Donna Kelly, Babson College och Jonathan Levie, Strathclyde University, den senaste upplagan. Resultaten visar bland annat att i skrivande stund är 250 miljoner människor i färd med att starta eller driva nya företag.

En imponerande siffra, får man ju säga. Sedan är såklart frågan, som kommentatorn Lars Jagrén från Företagarna också påpekade, hur det går för alla dessa företag. Vad skulle resultaten av en uppföljning fem år senare bli? Hur många finns kvar? Hur många jobbtillfällen har de skapat?

Jonathan Levie presenterade spännande resultat från ett antal av GEMs valfria tilläggsfrågor, som en del av de 59 deltagande länderna valt att ha med. De handlar om innovation, och om hur mottaglig ett lands befolkning är för nya innovationer. Tanken är att utveckla ett nytt mått för detta. Man har tittat på hur benägna ett lands konsumenter är att köpa nya produkter och tjänster, att testa ny teknologi och deras tro på att ny teknologi kan förändra deras liv.

Frågeställningarna är delvis inspirerade av Amar Bhidés idéer om konsumentens betydelse för ett lands innovativa klimat.

Resultat visar att många av de länder som har hög tilltro till innovation är sådana med traditionella värderingar, som Egypten. Många av dessa länder räknas samtidigt till de fattiga i världen. Ändå är det relativt många som har den senaste mobiltelefonen.

Hur ska man tänka kring det här: handlar det om att fattiga människor exploateras och luras att lägga sina surt förvärvade slantar på saker de egentligen inte behöver? Nja, i alla fall inte enbart. Det verkar också som att det finns en positiv psykologisk effekt i det att man genom att satsa på ny teknik gör ett av de få egna val man kan göra, och genom det visar något om vem man är.

Danmark är ett av få länder med moderna värderingar som samtidigt har hög tilltro till innovation.

Ett annat spännande resultat är att gruppen studenter är viktiga för både tillgång och efterfrågan för ny innovation. De är med och skapar nya, spännande innovationsföretag, samtidigt som de är teknikintresserade konsumenter i framkant av utvecklingen. Studenter driver alltså innovation från två håll kan man säga.

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar