Många tidigare sportstjärnor, skådisar och artister är företagare. Inte bara inom det fält som gjort dem kända – det är även ganska vanligt att kändisar söker sig till entreprenöriella karriärer inom helt andra områden. De två karriärvägarna ligger nog inte så långt ifrån varandra, man ska vara målmedveten, våga satsa och inte ge upp. Sen skadar det ju såklart inte att redan ha ett namn och ett stort nätverk.
I en artikel på E24 berättar bland andra Gunde Svan och Yvonne Ryding om varför de tror att så många kändisar väljer entreprenörskapet.
Och häromveckan fick jag en avhandling som handlar om kändisentreprenörer. Författare är Erik Hunter, som lockar till läsning med en av årets mest eggande titlar inom entreprenörskapsområdet: Celebrity Entrepreneurship and Celebrity Endorsement (med undertiteln: Similarities, differences and the effect of deeper engagement). Avhandlingen har lagts fram vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Hunter har intresserat sig för fenomenet att kändisar allt oftare engagerar sig handgripligen, som initiativtagare, ägare och managers, i de företag de marknadsför. Dessa kändisentreprenörer är, enligt Hunter, effektivare marknadsförare än de som enbart ställer upp med sitt namn och ansikte. Entreprenörerna är ju delaktiga i företagen på ett annat sätt – det signalerar ett djupare engagemang, och ger större trovärdighet till produkten.
Jonas Gustafsson, redaktör på ESBRI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar