Nu ger sig även Mikael Persbrandt in i det sociala entreprenörskapet. Skådespelaren investerar i ett kalsongföretag. Det skriver DI Weekend i dag. Tio kronor per kalsong kommer att gå till Unicef, meddelar Persbrandt som även är Unicef-ambassadör. Och det kommer bli fler investeringar framöver, alla med ett socialt förtecken:
”Jag har ambitionen att utöva ett socialt entreprenörskap i Svedala. Jag kommer att gå in i ägande i några bolagskonstruktioner som jag tror på, men förutsättningen är att de övriga ägarna är beredda att dela med sig av den eventuella vinsten till socialt ändamål”, säger Persbrandt till DI Weekend.
Han säger att han har för avsikt att vara en aktiv ägare i företaget. Han lär också fungera som företagets ansikte utåt. Och med det stödet har kalsongen alla förutsättningar att lyckas. I senaste numret av Entré skriver vi nämligen om Erik Hunters forskning som visar att kändisentreprenörer som är aktiva i sina företag lyckas bättre.
Jonas Gustafsson, redaktör på ESBRI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar