- Om man inte vet vad kunden förväntar sig blir det svårt att sälja. Man behöver ge kunderna något som gör att de vill ha just dig – en ”delight”. Skypes delight var att hålla nere kostnaderna för kunderna. Vi gjorde det billigare för kunden och ökade därmed delighten. Och med hög delight står kunderna på rad.
Det gäller alltså att hela tiden förstå vad som är kundernas nytta. Kjellberg menade att Skypes styrka var att de vågade vara innovativa och arbeta med företagets alla delar för att få hela företaget att ställa sig bakom nyttan för kunden.
Tillsammans med ESBRI-vännerna Lena Ramfelt (entreprenör och lärare vid Stanford University och KTH), och Tom Kosnik (professor vid Stanford University) är Jonas Kjellberg aktuell med boken ”Gear Up”. Boken fokuserar på hur entreprenörer ska göra för att lyckas med sitt förtagande och ta det till en ny nivå.
”Gear Up” är baserad på över 75 års gemensam erfarenhet av att arbeta i och med framgångsrika företag, samt på undervisning av två generationer globala entreprenörer.
/Christina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar