Ofta fokuserar vi på vad man kom fram till i ett möte. Men Jenny Helin menar att det är minst lika intressant att ta reda på hur vi kom fram till beslutet. Hon har följt två familjeföretag på nära håll och konstaterar att dialogen, relationerna och känslorna är en viktig del av företagandet.
Enligt Jenny är det bra att våga vänta med att sätta upp mål och formulera planer för verksamheten. Genom att vara närvarande, lyhörd och öppen på möten har man större chans att fånga möjligheterna. Jag intervjuade henne i morse om hennes avhandling (artikeln kommer i Entré nr 3).
Typ en kvart senare kom ett pressmeddelande om Philip Runstens avhandling som jag tycker verka ligga i linje med Jennys resultat. Han visar att tydliga mål gör arbetsgrupper ineffektiva. Bäst presterar de grupper där deltagarna nätverkar, bryr sig om varandra och har komplexa bilder av uppdraget.
Dags att skrota affärsplanen? Eller åtminstone ta sig tid för ett förutsättningslöst samtal om vad vi gör, vad vi vill göra och hur vi känner? Kanske är det då de verkligt goda idéerna föds.
/Åse
torsdag, september 08, 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar