fredag, maj 16, 2014

Marknadsmissar ger företagen huvudvärk

Häromdagen arrangerade vi den sista Estradföreläsningen för våren. Temat var hur utlandsfödda kan vara en resurs för företag som vill nå ut på en internationell marknad.

Andreas Hatzigeorgious och Magnus Lodefalks forskning visar att personer med utländsk bakgrund kan uppmuntra handel mellan sina födelseländer och nuvarande hemländer. De har kunskaper om affärskultur, politik, religion och språk, men också tillgång till nätverk och kontakter som underlättar affärerna.

Under frågestunden gav en av deltagarna ett tydligt och roligt exempel på hur viktigt det är med kunskap om det land man vill exportera till. När Alvedon skulle lanseras i Mellanöstern satsade företaget initialt på en reklamkampanj med informationstext. När de sedan fick veta att hälften av befolkningen inte är läskunniga, ändrade de till en bildserie med tre bubblor. Man kunde se en person som hade väldigt ont i huvudet, tog en tablett och sedan mådde bra.

Men de hade missat något väldigt fundamentalt. Man läser från andra hållet på arabiska. Så vad visade då reklamen? Jo, en person som mådde bra, tog en tablett och sedan mådde pyton. Det gick troligen inte så värst bra med försäljningen av Alvedon efter den kampanjen…

Andreas Hatzigeorgiou berättade sedan om när han besökte ett läkemedelsföretag i Irak för ett par år sedan. Grundaren till företaget hade tidigare doktorerat och bott många år i Sverige och Andreas ville diskutera tjänsteexport. Nu visade det sig att handelsutbytet var mycket större än han först trodde. Inredningen i alla fabrikens mötesrum kom från det svenska företaget Kinnarps. Byggnadens ventilation var svensktillverkad. Likaså förpackningarna till läkemedlen. Grundaren menade att svenskt står för kvalitet, och rekommenderar såklart svenska produkter till sina affärsbekanta.

De här exemplen visar att migration medför effekter som man inte alltid kan förutse. Men de visar också hur viktigt det är att ha kunskap om marknaden, och då är individer med egen erfarenhet av olika länder mycket värdefulla.

Jag ser fram emot fortsatt forskning inom det här området. Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk lovade att förse oss med mer spännande fakta inom en snar framtid.

Missade du föreläsningen? Eller vill du tipsa kollegor och bekanta? Hela presentationen finns nu tillgänglig via webb-tv.

Jag vill också passa på att tacka alla talare, deltagare och tittare som följt Estrad i vår. Det har varit en fantastisk säsong och jag hoppas att vi ses till hösten igen.

/Helene

2 kommentarer:

  1. Hell21:20

    Finns det en referens för Alvedon-exemplet? Jag har hört det tidigare i andra sammanhang men inte kunnat spåra ursprungskällan, och jag börjar undra om det inte bara är en skröna...

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din synpunkt. Det finns tyvärr ingen referens för det här exemplet, en av deltagarna framförde det under frågestunden. Det kan absolut vara en skröna, men det belyser ändå på ett ganska roligt sätt vikten av att ha koll på marknaden innan man agerar. Mvh Helene

    SvaraRadera