Häromdagen arrangerade vi den sista Estradföreläsningen
för våren. Temat var hur utlandsfödda kan vara en resurs för företag som vill
nå ut på en internationell marknad.
Andreas Hatzigeorgious och Magnus Lodefalks forskning
visar att personer med utländsk bakgrund kan uppmuntra handel mellan sina
födelseländer och nuvarande hemländer. De har kunskaper om affärskultur, politik,
religion och språk, men också tillgång till nätverk och kontakter som
underlättar affärerna.
Under frågestunden gav en av deltagarna ett tydligt och
roligt exempel på hur viktigt det är med kunskap om det land man vill exportera
till. När Alvedon skulle lanseras i Mellanöstern satsade företaget initialt på
en reklamkampanj med informationstext. När de sedan fick veta att hälften av
befolkningen inte är läskunniga, ändrade de till en bildserie med tre bubblor.
Man kunde se en person som hade väldigt ont i huvudet, tog en tablett och sedan
mådde bra.
Men de hade missat något väldigt fundamentalt. Man läser
från andra hållet på arabiska. Så vad visade då reklamen? Jo, en person som
mådde bra, tog en tablett och sedan mådde pyton. Det gick troligen inte så värst
bra med försäljningen av Alvedon efter den kampanjen…
Andreas Hatzigeorgiou berättade sedan om när han besökte
ett läkemedelsföretag i Irak för ett par år sedan. Grundaren till företaget
hade tidigare doktorerat och bott många år i Sverige och Andreas ville
diskutera tjänsteexport. Nu visade det sig att handelsutbytet var mycket större
än han först trodde. Inredningen i alla fabrikens mötesrum kom från det svenska
företaget Kinnarps. Byggnadens ventilation var svensktillverkad. Likaså
förpackningarna till läkemedlen. Grundaren menade att svenskt står för
kvalitet, och rekommenderar såklart svenska produkter till sina affärsbekanta.
De här exemplen visar att migration medför effekter som
man inte alltid kan förutse. Men de visar också hur viktigt det är att ha
kunskap om marknaden, och då är individer med egen erfarenhet av olika länder
mycket värdefulla.
Jag ser fram emot fortsatt forskning inom det här
området. Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk lovade att förse oss med mer
spännande fakta inom en snar framtid.
Missade du föreläsningen? Eller vill du tipsa kollegor
och bekanta? Hela presentationen finns nu tillgänglig via webb-tv.
Jag vill också passa på att tacka alla talare, deltagare
och tittare som följt Estrad i vår. Det har varit en fantastisk säsong och jag
hoppas att vi ses till hösten igen.
/Helene
/Helene
Finns det en referens för Alvedon-exemplet? Jag har hört det tidigare i andra sammanhang men inte kunnat spåra ursprungskällan, och jag börjar undra om det inte bara är en skröna...
SvaraRaderaHej och tack för din synpunkt. Det finns tyvärr ingen referens för det här exemplet, en av deltagarna framförde det under frågestunden. Det kan absolut vara en skröna, men det belyser ändå på ett ganska roligt sätt vikten av att ha koll på marknaden innan man agerar. Mvh Helene
SvaraRadera